26. září 2013 –– architektura –– Pavel Liška

V australském městě Melbourne vyhlásili architektonickou soutěž s cílem dokončit hlavní vlakové nádraží The Flinders Street Station, spojit skrze ně řeku na jedné straně a ulice obchodní čtvrti přilehlé na straně druhé. Vítězem se stal návrh švýcarského studia Herzog & de Meuron.

Svými jednoduchými a moderními tvary navazuje moderní The Flinders Street Station na původní, renesančně laděnou budovu nádraží a přestože je dělí více než dvě stě let, vytváří dohromady elegantní a působivou architekturu. Dříve veřejností nevyužitelný prostor kolejí bude nyní ukryt v útrobách stavby. Její dominantou je střecha volně přecházející v celý plášť objektu.

Přístup světla je zajištěn otvory kruhovými i zajímavějšími, geometrickými vzory, evokujícími pocit, že je střecha ve skutečnosti utkaná. Ta vychází z původního návrhu, vzešlého z veřejné soutěže, vypsané již v roce 1882. Nebyla však nikdy realizována a k nádraží přibude až s výstavbou vítězného konceptu studia Herzog de Meuron. Střešní konstrukce začíná nad volným vstupem z východní strany, kde tvoří jakousi bránu do prostoru nádraží. Je rozdělena na několik oblouků, jednotlivě klenutých nad každou dráhou.

Vlaky při odjezdu projíždí nižším patrem, nad nimi se nachází kryté tržiště, do kterého návštěvníka z nástupiště vyveze eskalátor. Po průchodu touto části se prostor otevírá a pod melbournskou oblohou se objevuje kruhové náměstí.  Toto volné prostranství spojuje vlakové nádraží s druhou částí budovy a také s řekou. Náměstí zde volně sestupuje k Yerra River po betonových schodech, inspirovaných antickými amfiteátry. Přímo uprostřed vody se nachází jeviště a místo pro každodenní odpočinek se tak může proměnit v hlediště pro různé koncerty, či divadelní představení.

Ke druhému konci se od kruhového náměstí táhne střecha, tvarem navazující na východní část. Západní konec bude využit pro galerii současného umění,  a bude zakončen čtyřmi velkými zasklenými oblouky. Pod nimi se znova objevují koleje vedoucí z nádraží. Obě strany mají svůj výrazný vzhled, v kontrastu s bočními stěnami, které jsou plynulým pokračováním hladké střechy. Na vizualizaci při pohledu shora je budova sice na první pohled velmi odlišná od okolních staveb obchodního centra, při pohledu z ulice je působivou součástí veřejném prostoru.

Do finále soutěže o podobu The Flinders Street Station, ze kterého vítězně vyšla dvojice Herzog & de Meuron soutěžila ještě studia NH Architecture, Zaha Hadid Architects, John Wardle Architects, Ashton Raggatt McDougall a trojice architektů Eduardo Velasquez, Manuel Pineda, Santiago Medina.

DesignVid.cz nabízí video Flinders Street Station postaví Herzog & de Meuron

Čtěte další články na téma Melbourne, nádražíHerzog & de Meuron

Foto a zdroj: Herzog & de Meuron