21.11.2014 –– architektura –– Jitka Prokopičová

Nové nádraží v Rotterdamu ohromuje nejen tisíce každodenních cestujících, ale i poroty soutěží. Nejnověji zvítězilo v kategorii staveb v soutěži Dutch Design Awards, jejíž výsledky se vyhlašovaly v rámci festivalu Dutch Design Week konaného na sklonku října v holandském Eindhovenu.

Rotterdamské hlavní nádraží je součástí evropské železniční sítě rychlostních vlaků a současně slouží jako vstupní brána do města. Tato dvojitá funkce a destinace – město a Evropa – mu dává i zvláštní dimenzi. Na nádraží Rotterdam Centraal tak evropští cestující vstupují do Holandska a naopak holandští cestující se vydávají do Evropy.

Staré nádraží postavené v roce 1957 podle návrhu architekta Sybilda van Ravesteyn již nesplňovalo požadavky z hlediska velikosti, logistiky i celkového vzhledu a výstavba nového terminálu byla nezbytná. Již teď projde nádražím okolo 110 tisíc cestujících denně a během deseti let se očekává nárůst na 320 tisíc cestujících – příliš velký počet, který by nebylo staré nádraží schopno pojmout. Proto investoři – město Rotterdam a Správa železničních tratí ProRail – vyhlásili v roce 2003 soutěž na projekt nového nádraží, ve které zvítězilo seskupení architektů Team CS – Benthem Crouwel  Architects, MSVA – Meyer en van Schooten Architecten a West 8.

První zásah, který se musel udělat, byla demolice staré haly a redesign prostranství před halou. Z náměstí, na kterém bylo dříve autobusové nádraží, nyní vznikl velký prostor – výstup z haly volně navazuje na vstup do města. Autobusy, zastávky tramvají a taxi byly přemístěny do postranních částí.

Nová nádražní hala a přístupový tunel jsou kryty 250 metrů dlouhou střechou, jejíž bombastická ocelová špice ukazuje směrem do centra a působí také jako orientační bod. Nejvýraznějším rysem nové haly je rozdíl v charakteru mezi oběma výstupy – severním a jižním. Zatímco na severní straně, kde je rezidenční čtvrť, vypadá průčelí nádraží celkem nenápadně a  skromně, na jižní straně, kde je výstup do centra, je hala a její průčelí hodno vstupu na evropský Manhattan, jak je často Rotterdam nazýván.

Nástupiště jsou kryta průhlednou střechou z kombinace skla a oceli, která ji objímá, poskytuje návštěvníkům přístřeší a vítá je do haly. Struktura nástupišť je tvořena pilíři ve tvaru Y, které podpírají střechu – 10 tisíc m2 plochy se 130 tisíci solárními buňkami schopnými vygenerovat 320 MWh energie za rok. Široký přístupový tunel pod nástupišti poskytuje dostatek prostoru pro davy cestujících proudících oběma směry, ale i pro množství obchodů s občerstvením i módou, stejně jako obrovská hala, do které ústí.

Nádražní hala má ocelovou střechu, která je ovšem v interiéru obložena dřevem, které tuto monumentální stavbu uvnitř zatepluje a zpříjemňuje. Skleněné průčelí i postranní stěny jí dodávají dostatek denního světla a ne náhodu získalo nádraží v Rotterdamu i vítězství v soutěžích o nejlepší projekt v oblasti dřevěných staveb (Architecture Wood Award) i o nejlepší stavbu z hlediska světla (Living Daylight Award). Nové nádraží v Rotterdamu bylo slavnostně otevřeno v březnu letošního roku a je další úchvatnou stavbou ve městě, které je známé svojí moderní architekturou.

Čtěte další články na téma Rotterdamnádraží

Foto a zdroj: MVSA, Rotterdam CentraalJitka Prokopičová