25.12.2011 –– interiér –– Ondřej Krynek

Londýnské muzeum Victoria & Albert má stejně jako předešlé roky další netradiční vánoční strom ve svém historickém vestibulu. O letošní extravaganci se postarala dánská designérská dvojice Studio Roso působící v Londýně. Stromek klasického tvaru jehlanu je ručně spleten z více než pěti kilometrů provázků a zdoben hvězdami. Bodové nasvícení vytváří působivé stíny.

Vánoční stromek v prestižním londýnském muzeu Victoria & Albert, známějšího pod zkratkou V&A, má bohatou historii plnou hvězdných jmen. V předešlých letech vytvořil netradičně pojatý strom například dekorativní designér Jasper Conran, textilní designér Kaffe Fassett, módní návrhář Matthew Williamson nebo první nezávislý britský módní dům Boudicca.

Úplně první stromek v roce 2003 navrhl dnes již zesnulý hvězdný návrhář Alexander McQueen a světelný designér Tord Boontje. Jejich stromek ve V&A měla započít éru každoroční vánoční dekorace muzea, která by reprezentovala současný design. Dvojice vytvořila šestimetrový stromek ze 100 000 křišťálů Swarovski, postavila je do rohu vestibulu kde jej nechala otáčet, zářit a odrážet od lesklých ploch.

Stejně působivý avšak statický je i letošní vánoční stromek od britského Studio Roso, které tvoří dánští designéři Sophie Nielsen a Rolf Knudsen. Jejich čtyřmetrový strom je ručně vytvořen z 5 300 metrů elastického provázku spletených do 1 500 paprsků po deseti vláknech. Na stromku visí i několik typických vánočních ornamentů v podobě splétaných krystalů se strukturami sněhových vloček.

Vánoční strom v muzeu Victoria & Albert v roce 2006 a Jasper Conran Vánoční strom v muzeu Victoria & Albert v roce 2005 a Kaffe Fassett Vánoční strom v muzeu Victoria & Albert v roce 2004 a Matthew Williamson Vánoční strom v muzeu Victoria & Albert v roce 2003 a Alexander McQueen a Tord Boontje

Působivost provedení je vyzdvižena jednoduchým stropním bodovým osvětlením, které vytváří pod stromkem působivé stíny. Letošní stromek byl inspirován řemeslnou technikou paličkování, která je často používána k ruční výrobě vánočních ozdob. Za tři roky působení Studio Roso navrhlo teprve čtvrtý takovýto počin. Jejich instalace Eden, Light či Mirror Chandelier si vždy hraje s provazy a odrazy světla, třeba díky implementaci malých zrcátek.

Čtěte všechny články na téma VánoceVictoria & Albert

Foto a zdroj: Victoria & Albert