5. července 2011 –– móda –– Kateřina Farná

V českokrumlovském Egon Schiele Art Centru je do 30. října otevřen výstavní projekt nazvaný Umění v každodennosti. Jsou to vlastně dvě základní expozice – Vrcholy módy: Historie na podpatku, představující poprvé v Evropě unikátní kolekci bot z Baťova muzea v Torontu, a menší prezentace současných umělců i českých klasiků, jejichž tématem je umění každodennosti.

„Představujeme zde výjimečné boty, ty nejstarší, které jsme přivezli, jsou ze šestnáctého století, ovšem naše sbírka jich čítá skoro čtrnáct tisíc včetně těch ze starověkého Egypta. Boty jsou zvláštní fenomén všech dob, ukazují, jak žili a žijí lité v jednotlivých kulturách po celém světě,“ řekla ředitelka a zakladatelka muzea Sonja Baťová.

V podkroví galerie návštěvníci uvidí nejen vyšívané skvosty, které nosili panovníci, nebo různé zlepšováky pro pohodlnější chůzi, ale dozví se také, že podpatky nemívaly funkci jen estetickou, ale i navýsost praktickou – dámy a pánové se museli častokrát brodit bahnem a hlínou. Kromě historických modelů a bláznivých experimentů nechybějí lodičky od nejslavnějších značek současnosti Christian Dior, Manolo Blahnik nebo Givenchy.

Kurátor menších expozic současných umělců Radek Wohlmuth uvedl, že výstavy chápe jako celek, přesto bude pro mnohé návštěvníky pohodlnější vnímat jednotlivé části odděleně – už proto, že ve členěném prostoru nejsou z pochopitelných důvodů všechny exponáty umístěny do jednoho sálu (v galerii navíc zůstávají stálé expozice věnované Egonu Schielemu).

Ono vůbec hledat spojitosti mezi třpytivými botami s 20centimetrovým podpatkem, které patřily Eltonu Johnovi, smaltovou košilkou Věry Janouškové či šetrnými nástěnnými díly česko-italského páru Artura Magrota a Alessandry Svatek (zvaných Áčka), vytvořenými z letáků supermarketů, kakaa či mleté papriky, není úkol z nejjednodušších.

Na druhou stranu není nutné tuto skládačku dávat křečovitě dohromady, spolehlivě diváka pohltí jednotlivé výstavy – byť tu s větší, tu menší koncentrací zážitku a hutností sdělovaného.

Vedle „domácích soch“ mladého autora Aleše Nováka, jenž i prachobyčejným věcem dodává na sebevědomí uměleckého díla, představuje svou balónkovou techniku držitel Ceny Jindřicha Chaloupeckého Tomáš Vaněk – ten vystavuje rozměrné plastické obrazy i videozáznam zachycující proces vzniku.

„Balónky kopíruji tvarosloví pop-artu, komiksových přístupů, dada i surrealismu. Nazývám to demonstrace metody – praskni balónek, napni balónek; mysli kulatě, jednej hranatě. Je to taková moje hra s významy,“ vysvětluje Vaněk.

Obrazy a asambláže manželů Kolářových nebo skleněná série Čechokanaďana Jiřího Ladochy jsou pak pomyslným mezistupínkem, neboť potvrzují, že téma každodennosti nebylo umělcům ani dříve cizí.

Výstavy Umění v každodennosti a Vrcholy módy: Historie na podpatku je v Egon Schiele Art Centru v Českém Krumlově otevřena do 30. října 2011. K výstavě je v prodeji barevný katalog s fotografiemi exponátů a historií obuvi.

Foto: Baťovo muzeum v TorontuKateřina Farná
Zdroj: Egon Schiele Art Centrum