15.11.2011 –– móda –– Kristina Sedeke

Módní svátek na Japonských ostrovech zdánlivě nepřinesl nic nového. Na rozdíl například od brazilského Sao Paula, tokijští návrháři totiž zapomněli na své domácí tradice a historii a inspirovali se zřejmě u svých západních kolegů. Až na pár výjimek se všichni drželi světového mainstreamového proudu a představili leč hezkou avšak nikterak výjimečnou show.

Jedním z největších opisovatelů byli návrháři z Mind Design. V kolekci pro nadcházející jaro a léto 2012 představili střihy 50. let, momentální kralující minimalismus, velké šaty a potisk. Povedené, slušivé avšak nikterak výjimečné a trochu příliš evropské.

Samostatným designérem s malou dílnou na předměstí Tokia a také nováčkem na tokijském týdnu módy byla Eri Matsui, jež představila střídmou kolekci šatů. Jako ústřední materiál zvolila hedvábí kombinované šifonem, čím sáhla takřka na jistotu a vytvořila romantickou kolekci vhodnou červeného koberce.

Trochu z jiného soudku byla kolekce podle Keita Maruyama, který je na rozdíl od Eri Matsui zkušený návrhář, držitel několika módních ocenění a ředitel módní značky navrhující ženské i pánské kolekce včetně vlastních doplňků s butiky v Tokiu a Paříži. Maruyami jako jeden z mála představil koncept kombinující celosvětový mainstream s japonskými prvky. Výsledkem jsou například šaty inspirované kimonem  – s tradičním límečkem a květinovými vzory avšak se zúženým a zkráceným střihem i rukávy. Paraple jako doplněk celý model vtipné doplňuje a vyzdvihuje japonský námět.

Na části Maruyamiho kolekce je více než patrný vliv pařížské elegance. Pánský styl Coco Chanel či ženskost Audrey Hepburn zrcadlí zvýšené pasy kalhot, prodloužená saka, pánské střihy košil, přepásané sukně, rudé rty a tenká psaníčka. Mužům Maruyami taktéž diktuje čistý styl a ležérní eleganci pařížských čtvrtí. Obléká je do písčitých a džínových odstínů v kombinaci s bílou či černou klasikou. Volí převážně minimalistická saka čistých střihů a zkrácené (někdy až příliš) jednoduché kalhoty.

Je již nepsaným pravidlem, že na každém fashion weeku je nějaký „Rimbaud“ současné módy. Někdo, kdo zastupuje současný underground a jde proti proudu. V Tokiu to byl tým Mastermind Japan. Na první pohled streetová kolekce s pirátskou lebkou jako stěžejním znakem představila vedle volných džín, bavlněných triček a kožených bund také dlouhé saténové či hedvábné šaty s volány, čímž tak trochu vyvolávala otázku: „Jak to vše bylo myšleno?“.

Na tokijském týdnu módy bylo jasné, že globalizace již zasáhla i módní průmysl a smazává rozdíly mezi americkým, evropským i asijským trhem. Což je tak trochu škoda, protože to zatím vypadá, že na jaře se všichni kolektivně oblečeme do prodloužených sak a kraťasů s vyšším pasem, bez ohledu na to, zda pocházíme z multikulturního New Yorku, elegantní Francie či ze země vycházejícího slunce.

Čtěte samostatný článek Paris Fashion Week odhalil letní retro kolekci Dior
Čtěte samostatný článek London Fashion Weekend nabídl levnou zimní módu
Čtěte samostatný článek London Fashion Week překvapil podvazky i peřím
Čtěte samostatný článek Prague Fashion Weekend přiváží talenty i velikány

Foto a zdroj: Tokyo Fashion Week