03.11.2008 –– móda –– Soňa Kacerovská

Na Designbloku 08 se Josefina Bakošová a Petra Krčková představily pod značkou Chi-chi. Po skončení jejich přehlídkové premiéry málokdo odcházel zklamán. Hra se střihem, kontrast barev a netradiční pojetí přehlídky ani na chvilku diváky nenudilo, připočteme-li ještě pohádkové postavy, řadí to Chi-chi mezi největší překvapení celého Fashion Weeku.

První společný projekt Petry a Josefiny vznikl na loňském Designbloku. „Rozhodly jsme se, že spolu uspořádáme přehlídku. Nakonec z toho však nebyla klasická přehlídka, ale vznikla z toho kreativní kolekce. Vytvořily jsme obrázky, které si lidé mohli podle své chuti sami nažehlit na oblečení. Oblečení bylo v jedné, spíše nevýrazné barvě a obrázky naproti tomu byly hodně barevné. Měly jsme velkou radost, jak lidé, kteří přišli k nám do galerie, s chutí a radostí vybírají,  jestli si daný obrázek nažehlí na kapsičku nebo na rukáv. Bylo to moc fajn,“  řekla Josefina v rozhovoru pro DesignMagazin.cz.

A proč si právě Chi-chi? „Vymýšlení názvů je dle mého strašná tragédie. My jsme si napsaly na papírek 40 nebo 50 nejrůznějších možností, až nám z toho nakonec vyšlo, to co nám vyšlo. Ono to je totiž dvojznačné. Naše galerie funguje jako občanské sdružení Tralala a česky čtete Chi-chi jako chichi (španělsky pak čiči), tak nám to přijde podobný a trochu legrační,“ směje se Josefina.

Při tvorbě kolekce Česká žena v českém lese se nechaly designérky inspirovat tématem typické městské holky, která se ocitne v lese. Nejdřív je vyjevená, bojí se, že jí něco štípne či pokouše, že se umaže, ale nakonec si zvyká a dojde jakéhosi souznění s přírodou. Významným motivem se stala i pohádka o Červené Karkulce, která v tomto případě vytváří symbol ženy jako pantera, tedy nebezpečné šelmy.  „My jsme si v těch modelech našly příběh, který je plný kontrastů. Ty jsme vyjádřily strohými tvary a střihy, pomocí pravých úhlů v první části kolekci, kdežto potom je to spíše organické. Chtěli jsme také vytvořit netradiční přehlídku, takže jsme udělaly tři vstupy, ve který se místo klasických modelek objevily tanečnice z Duncan Centra. A do toho jsme napasovaly ten příběh,“ vysvětluje Josefina.

Tváří  kolekce se stala herečka Petra Nesvačilová, která ztvárnila postavu myslivce. Dlouhou dobu si chodila nakupovat převážně modely Josefiny Bakošové a tak si na ni jednoho dnes vzala číslo. Čas od času potom návrhářce zavolala a svěřovala se, jak je s modely spokojená a jak je má ráda. Osobně se spolu setkaly úplně náhodou na jedné společenské akci asi po půl roce. Netrvalo dlouho a Petra Nesvačilová velmi ochotně souhlasila, že se stane tváří nejen kolekce, ale i celé značky. Ostatně modelů Chi-chi má doma prý hodně.

K módní značce, pod kterou v budoucnu bude fungovat již pouze Josefina, patří neodmyslitelně i již zmiňovaná galerie, jež nese název Hard de core. Galerie si klade za cíl podporovat mladé, převážně začínající designéry v jejich tvorbě. „Ono to celé vzniklo tak, že jsem studovala výtvarné školy a vyráběla různé věci, které se lidem v mém okolí strašně líbily. Jenže mě zároveň moc mrzelo, že to nemůže jít na veřejnost. Podobný problém přitom měli i moji spolužáci a kamarádi se svými výrobky. Říkala jsem si, že by bylo moc fajn otevřít galerii, která dává prostor přesně takovým lidem.“ Svěřila se při rozhovoru Josefina.

A tak dnes na místě bývalé čínského bistra funguje galerie, kde najdete jak výrobky značky Chi-chi, tak i šperky, keramiku, polštáře či papírové výrobků nejrůznějších mladých tvůrců. Kromě toho se zde konají i výtvarné kurzy pro děti, ve kterých se učí pracovat s nejrůznějšími typy materiálů, jako je hlína, papír či bavlnky. A to je více než dost důvodů proto ho navštívit. Co říkáte?

Foto: Chi-chi