22.09.2009 –– móda –– Kateřina Farná

Jedna z nejluxusnějších značek světa, italská Prada, zakotvila i v české metropoli. V Praze majitelé otevřeli velkorysý dvoupodlažní obchod o rozloze 750 metrů čtverečních. Slavnostní křest se na Pařížské ulici číslo 16 uskutečnil ve středu večer, přestože byl obchodní dům otevřen již v červenci.

Sortiment a koncepci představil ředitel pro komunikaci a vnější vztahy Stefano Cantino, jenž tuzemský obchodní dům označil za „bránu do střední a východní Evropy“. Škála nabídky je kompletní, Cantiniho slovy „celý svět Prady“ – od kožených doplňků, bot, večerních rób až po parfémy, kufry a brýle. Na své si přijdou nejen dámy. Pánské módě je věnován rovněž značný prostor. A o materiálu typu hedvábí a drahé kožešiny rozhodně není nouze.

„Vůči konkurenci se chceme vymezit právě zastoupením všech výrobků,“ dodal. Podle Cantina chtějí cílit především na lokální klientelu (turisté jsou rovněž vítáni) a finanční krize se příliš neobávají, i když, stejně jako dalším značkám tohoto typu, se jim nevyhnula.

O jejich zboží je přesto stále zájem. „Prada má unikátní DNA – inovace, tvořivost, tradice a nové přístupy…  A první reakce po otevření obchodu byly velmi pozitivní, což nás potěšilo,“ podotkl. Pradu proslavila především její návrhářka, Miuccia, která dokáže výjimečně pochopit situaci doby a vystihnout ji.

Značka je zastoupena ve světě 250 obchody a v Praze se tak zařadila vedle podobně prestižních brandů jako Hermes nebo Louis Vuitton.

Majitelé, v čele s návrhářkou a vnučkou zakladatele značky Miucciou Prada a podnikatelem Patriziem Bertellimsi, nechali vybudovat přepychový interiér. Dominantou je zrcadlové schodiště z černého mramoru a zrcadel, vizuálně nesmírně působivé. Stěny jsou potažené pastelově zeleným plátnem se zapuštěnými vitrínami, v pánské sekci převažuje dřevo a letěná ocel. Pro VIP klientelu je připraven se zelenými sametovými křesly salonek, decentně oddělují ty nejzářivější modely dámské kolekce. Interiér dolaďují béžové koberce a kožené detaily.

„Miuccia Prada proměnila podnik k nepoznání díky nylonovému tašce. Batůžek se stal v 90. letech uniformní záležitostí. Plagiátů bylo ovšem vyrobeno více než kopií. Prada dala základnímu pojmu pro luxus novou podobu ve chvíli, kdy se Miuccia spojila se svým budoucím manželem Patriziou Bertellim,“ uvedla pro DesignMagazin.cz historička módy Jana Máchalová.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-AtJ4fS9iXE[/youtube]

Video: Přehlídka ženské a mužské módy značky Prada na období 2009 a 2010

Miuccia studovala politické vědy a v mládí byla členkou komunistické strany, která si ráda odskočila na „barikády“ v šatech od YSL. „Pro zvýšení své kreativity se rozhodla absolvovat i herecké vzdělání. Její talent a zájem o vše kolem, její všestrannost, jí umožňuje propojit umění a komerci pod jednou střechou. Zdařilá je i spolupráce s věhlasnými architekty, kteří vytvářejí design jejich vlajkových prodejen,“ dodala.

Podle Máchalové představuje současná kolekce ženu mezi dvěma válkami, od luxusních toalet třicátých let po ženy „vstávající z trosek“ rozbořených měst. „Pochopila, že okázalý luxus je v době krize nebezpečný a jak nostalgie po „dobrých časech“ nezbytná,“ podotkla.

Foto a zdroj: Prada