14.11.2008 –– produkty –– Kateřina Farná

Sady prvotřídních uměleckých sklenic značky Artěl se staly hitem letošního Designbloku. A není divu, když nesou autorské značky takových jmen, jako jsou výtvarník, muzikant a performer František Skála, výtvarník, spisovatel a loutkoherec Petr Nikl, designér Maxim Velčovský nebo architektka a šperkařka Eva Eisler.

Luxusní sklo značky Artěl, které si objednali kupříkladu i z firmy Rolls-Royce, slaví desáté jubileum na mezinárodním trhu. „V Artělu využíváme tradiční české sklářské postupy, ale při vývoji nových vzorů jsme s českými designéry doposud nespolupracovali,“ uvádí drobná dáma, majitelka značky Karen Feldman k novým sklenicím, které navrhli respektovaní čeští tvůrci. Přitom se při výrobě používaly klasické techniky: pískování, rytí, broušení a barvení.

Autory šesti různých kolekcí jsou František Skála, Petr Nikl, Eva Eisler, sklářský mistr Zdeněk Lhotský, Michal Froněk (za studio Olchoj Chorchoj) a Maxim Velčovský, přičemž každý vtisknul čirému materiálu svůj vlastní rukopis.

Eisler se zmocnila krásy minimalismu, Lhotský využil typické grafické linie. Nikl zabrouzdal do snového světa fantazie, Skála snoubil krásu přírodních motivů, Froněk vyzdvihnul krásu vynálezů a Velčovský i zde pracuje s ikonami masové společnosti a kýče.

Sklenice tak ztrácí onu banální užitou funkci, stává se výsostným uměleckým artiklem. A tomu odpovídá i cena za jeden kus v řádu desetitisíců korun. K mání jsou v obchůdku Artěl v Praze na Starém Městě, a to v limitovaných kolekcích.

Foto: Ondřej Lazar Krynek
Zdroj: Artěl