14.10.2010 –– technika –– Jakub Sochor

Touha navázat na ikonický model, presentovaný v Ženevě roku 1980, který se stal pro značku symbolem – slova, kterými lze vystihnout koncepční automobil Audi Quattro Concept. Vůz symbolizuje 30. výročí od představení zmíněného modelu, který se stal ikonou motoristického sportu.

Specifický odstín bílé barvy s názvem Col de Turini propůjčuje 428 centimetrů dlouhému, 186 širokému a 133 vysokému automobilu technicky chladný a osobitý styl, kterému korespondují ostré linky a přísný výraz. Onu ostrost a rafinovanost porušuje ladná linie, plynoucí přes profil, přičemž výsledek nepůsobí těžkopádně či nevyrovnaně.

Záď navodí pocity návaznosti na zmíněnou sportovní ikonu Quattro – tvary jsou nebývale čisté a precizní, prostor mezi atypickými svítilnami, který zdobí magický pojem Quattro je tmavý a s celkem zajímavě kontrastující. Pozadí je tedy důkazem harmonického skloubení tradice a úcty k tradičním hodnotám s progresivním přístupem k inovativním prvkům současné doby.

Nabudeme-li z exteriéru dojmů ledově čistého chladu, z kabiny můžeme cítit teplo – interiér je totiž čalouněn světlou kůží. Ovšem tvary i nadále zůstávají čisté a pravidelné. Technicistní punc dotváří prvky z uhlíkového kompozitu a systém MMI Touch. I zde nalezneme odkaz na ikonické Quattro, který spatříme na displeji, jenž v závodním režimu odkazuje na digitální přístroje výše zmíněné klasiky.

Snaha o eliminaci hmotnosti je sportovním vozů vlastní. Projevuje se i v interiéru, kde jedno sedadlo váží pouhých 18 kilo – tedy o celých 40 procent méně, než-li u sériového automobilu. Celý vůz pak váží 1 300 kilogramů. Snížila se hmotnost u mechanických či pohonných součástí, své udělají i prvky z uhlíkového kompozitu, například kapota, zadní víko, nárazníky a další díly, zejména z hlediska aerodynamiky.

Vůz pohání pětiválcový motor 2.5 TFSI, jenž akceleruje z 0 na 100 kilometrů v hodině za 3,9 vteřiny. Pohon tvoří, jak již vypovídá sám název, technologie Quattro, v tomto případě jeho nejnovější podobu. Podstatnou inovací je samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými ozubenými koly, mezi jehož přednosti patří lehkost konstrukce a schopnost velmi rychle a plynule měnit rozdělení hnací síly mezi jednotlivé nápravy, a to v širokém rozsahu.

Foto a zdroj: Audi