08.04.2011 –– technika –– Ondřej Krynek

Českou krajinu budou brzy brázdit nové moderní vlaky. České dráhy uzavřely kontrakt s polským výrobcem Pesa Bydgoszcz o dodávce 31 motorových souprav. Cestující na Plzeňsku, Karlovarsku, Ústecku a Zlínsku by se novými vlaky měli svézt na podzim 2012. Na tratě má v příštím roce vyjet i nový jednopodlažní motorový vlak od Škoda Transportation.

Na frekventovaných tratích čtyřech krajů budou brzy nasazeny nové vlaky polské továrny Pesa Bydgoszcz, která již má své vlaky v Itálii, Maďarsku, Ukrajině nebo Litvě. „Soupravy nabídnou moderní klimatizovaný interiér pro přibližně 120 sedících cestujících. V soupravě bude také univerzální prostor pro přepravu velkých zavazadel, jako jsou kočárky nebo jízdní kola. Samozřejmostí bude vybavení pro vozíčkáře včetně bezbariérové toalety s uzavřeným systémem nebo moderní audiovizuální informační systém,“  řekl ředitel Českých drah Petr Žaluda.

Nové vlaky Pesa s označením DMU 120, s délkou necelých 44 metrů a šířce 290 centimetrů, dosáhnou rychlosti až 120 kilometrů za hodinu. Z celkových 31 souprav bylo 17 ze 40 procent hrazeno z Evropských fondů. Dvouvozové vlaky se 120 místy k sezení a 120 místy ke stání, by měly být z exteriéru typicky bílé s modrými pruhy a černými prvky. Stejné barvy budou převažovat i v moderně vypadajícím interiéru. Přednostmi vlaku má být například ekologický spalovací motor EURO IIIB, integrované kontrolní a diagnostické zařízení, ergonomický panel strojvedoucího i možnost vícenásobného tažení až tří vozidel.

Do stejných barev bílé, černé a modré bude laděn i nový jednopodlažní elektrický vlak od Škoda Transportation, který má být zcela novou generací moderních nízkopodlažních vozidel v České republice. V roce 2012 u nás mají jezdit první vlaky z celkem 15 třívozových a čtyř dvouvozových jednotek.

Nové vlaky od Škoda Transportation pro České dráhy Nové vlaky od Škoda Transportation pro České dráhy Nové vlaky od Škoda Transportation pro České dráhy Nové vlaky od Škoda Transportation pro České dráhy

„Moderní velkoprostorový interiér vozů je koncipován jako zcela průchozí, tedy bez vnitřních příček a dveří, otevřený je i přechod mezi vozy. Nízkopodlažní nástup širokými dveřmi, které jsou doplněné dvěma výsuvnými stupačkami pro různé výšky nástupišť, klimatizace, WC uzavřeného typu, vnější a vnitřní informační systém zvyšují komfort pro cestující,“ uvádí výrobce, který pro vlak momentálně hledá název.

Foto a zdroj: České dráhy, PesaŠkoda Transportation