29.01.2012 –– technika –– Jakub Sochor

Kultovní design, vycházející z původní ikonické předlohy, je záležitostí, která bývá oceněna bez ohledu na dobu a její zvyklosti. O to více překvapí, pakliže je takto pojatý automobil posílen futuristickými prvky. Nově představený koncept elektricky poháněného Volkswagen E-Bugster je typickým příkladem takového přístupu.

Design vychází ze standardního automobilu. Tvary jsou však zřetelně upraveny, čímž nabyly futuristického a výstavního vzezření. Aktuálnost designu podporuje použití módního bílého laku, efektně mohou působit taktéž výrazná litá kola s širokými paprsky.

Z hlediska retro designu je velmi autentická přední část 428 centimetrů dlouhé karoserie, která disponuje charakteristickými znaky – kulatými světlomety, zasazenými do mohutných blatníků legendárního tvaru a kapotou, mírně se svažující doprostřed. Jde o řešení, která kreativně a k současným estetickým zvyklostem citlivě odkazují na populární Volkswagen Typ 1, veřejně známý pod pojmem Brouk.

Automobil je oproti konvenčnímu exempláři nižší o 90 milimetrů. Rozměrová redukce je z bočního pohledu velmi znát. Nutno říci, že jde o dominantní prvek pro zdynamičtění exteriéru jako celku. Dalším svébytným rysem vozidla je masivní zadní karosářský sloupek. Záď volí známé tvarové postupy a integrovaný spoiler. Sportovnost a vizuální suverenitu umocňuje rozšíření karoserie o tři centimetry na výsledných 184 centimetrů. Moderní přístup automobilky k venkovnímu osvětlení prezentuje úzký světelný pás, který reflektuje tentýž prvek z předního nárazníku. Vozidlo je poháněno elektrickým motorem o výkonu 80 kilowatt, který umožňuje akceleraci z nuly na 100 kilometrů za hodinu za 11 sekund.

Zaměříme-li se výhradně na design, lze E-Bugster označit za pozoruhodné pojítko retro designu a současného estetického vnímání, které jsou vydatně prokládáno moderními prvky (kupříkladu diodovými pásy na předním nárazníku). E-Bugster není prvním automobilem, který spočíval na základě modifikace původního návrhu. Obdobné zaměření prezentovala studie Ragster v roce 2005.

DesignVid.cz nabízí video