24.02.2012 –– technika –– Jakub Sochor

Stal se jedním ze symbolů designu, počtem vyrobených kusů předběhl legendární Ford T, motorizoval poválečné Německo a za svůj život si vysloužil nespočet přezdívek, přičemž jedna se mu vryla velmi hluboko pod kůži – řeč je o Volkswagenu Brouk, původně pojmenovaném jako Typ 1. Legendární vůz nyní oslavuje 40 let, kdy se stal mistrem světa.

Je tomu 40 let, kdy německý automobil překonal počet vyrobených kusů Fordu T. Volkswagen byl produkován v první verzi v letech 1938 až 1945 a v letech 1945 až 2003 v pojetí, které dnes dobře známe. Celkový počet celosvětově vyrobených vozů byl stanoven na 21 529 464 kusů, přičemž stačilo 15 007 034 kusů aby 16. února 1972 byl Volkswagen Brouk světovou jedničkou.

Atypické proporce byly zkonstruovány pod vedením Ferdinanda Porsche, rodáka z Vratislavic nad Nisou. Na designu tehdy pracoval Erwin Komenda, designer výše uvedeného konstruktéra. Vozidlo se vyznačuje oblými a jednoduchými tvary, jimž dominují výrazné prvky – ty časem nabyly na ikoničnosti. Lze sem zařadit elegantní kapotu, výrazné blatníky či charakteristickou siluetu boční části.

Poutavé proporce vytvořily vydatné podhoubí pro moderní automobil ve stylu retro. V roce 1998 byl uveden model New Beetle, jehož forma se dočkala nástupce ve formě loni představeného automobilu Beetle.

Brouk má však za sebou pestrou a historicky zajímavou minulost. Podíváme-li se na jeho tvary, lze namítat silné a zřetelné paralely s českým vozidlem T97 značky Tatra. Případné plagiátorství se rozhodl tuzemský producent řešit soudní cestou. Válka ale situaci zkomplikovala. Spor byl však obnoven po jejím skončení, což vyústilo v tři miliony marek odškodného, které německá firma vyplatila Tatře.

DesignVid.cz nabízí video