13.03.2012 –– technika –– Jakub Sochor

Modelová řada 500 byla doplněna vozidlem téhož jména s přídomkem L. Ten znamená Large, v čemž tkví zcela zřetelné poselství o filozofii automobilu, jehož světová premiéra proběhá do 18. března v Ženevě. Do evropských prodejů se Fiat 500L dostane během posledního letošního čtvrtletí.

Ač je vozidlo malých rozměrů, jde o křížence, pohybujícího se mezi segmenty B a C. Podíváme-li se na jeho estetické zpracování, odkaz na kreativní vůz 500 je více než zřetelný. Tvarový základ 414 centimetrů dlouhého, 178 centimetrů širokého a 166 centimetrů vysokého vozidla je inspirován retro designem, který úzce souvisí se zmíněnou příslušností k linii 500. Příď, která je osazena oblými světlomety, pracuje převážně s křivkovými elementy.

Podobu boční části ovlivňuje atypický přední a zadní sloupek, přičemž ten přední zlepšuje výhled z vozidla. Vkusnými doplňky uhlazeného pontonu jsou chromové detaily. V profilu se promítají prvky a postupy designu nejen zmíněného modelu 500, ale také Pandy, která s retro automobilem sdílí velikostní segment.

Pojetí karoserie odkazuje na prastarý Fiat 600 Mutlipla. Šlo o praktičtější variantu vozidla 600, která byla vzhledem k užitkovým a přepravním vlastnostem hojně využívána jako taxi. Jméno Multipla bylo v devadesátých letech oprášeno a použito v souvislosti s atypickým velkoprostorovým automobilem, jenž prošel roku 2004 modernizací.

Pohon budou zpočátku zajišťovat dva zážehové motory TwinAir a 1.4 litru i jedna vznětová jednotka 1.3 MultiJet II. Obecně vzato lze říci, že z hlediska nakládání s retro tvary postupuje Fiat podobně jako automobilka Mini, proto může Fiat 500L směle konkurovat produktu Countryman.

DesignVid.cz nabízí video