29. května 2014 –– technika –– Jakub Sochor

Ford Mustang, jedno z nejslavnějších sportovních vozidel všech dob, slaví padesát let své existence. Od jara roku 1964 bylo zhotoveno šest generačních vydání od významných designérů, několik karosářských variant, úspěšná sportovní provedení vozu a koncepční kreace, které na slavný návrh nahlédly futurologickou optikou.

Výroba prvního automobilu věhlasného jména byla započata v roce 1964 a probíhala do roku 1973. Šlo o automobil, který je vnímán jako průkopník kategorie s označením pony car – během následujících desetiletí se tento termín vštípil automobilovým příznivcům do paměti a stal se synonymem pro Ford Mustang.

Zakladatel modelové řady se vyznačoval rysy, které postupem času zlidověly – jde zejména o kratší příď s klasicky navrženou maskou, dynamický sklon horní linky pontonu v oblasti zadního sloupku a koncová světla s vertikálním uspořádáním jednotlivých světelných segmentů. Základní pohonnou jednotku představoval šestiválcový motor o výkonu 74 kW.

První generace modelu, který patří mezi ikony v dějinách automobilového designu, byla průběžně modernizována. Z tvarového hlediska šlo o nepatrné úpravy kosmetického charakteru. Stěžejní rysy vozu byly dále rozpracovány, a sice prostřednictvím druhé generace z let 1973 až 1978. V jejím případě ale dochází ke změnám v oblasti objemu jednotlivých partií karoserie, která však měla oproti svému předchůdci menší rozměry.

Výrazné změny designu nastaly příchodem třetí generace z let 1979 až 1993. Proměny však nebyly jen mezigenerační, ale také v rámci samotného třetího generačního vydání – zatímco původní model z roku 1979 měl hranaté tvary a dvě dvojice reflektorů vpředu, modernizované provedení z roku 1987 bylo opatřeno světlomety, které zasahovaly do bočních partií vozidla. Omlazený model zaujal také absencí klasické masky chladiče a zaoblenými povrchovými panely karoserie, jež signalizovaly změny v designu – hrany prošly fází kulacení a zvětšily se kryty světlometů.

Zatímco třetí generace opustila originální vzhled dvou prvních modelů, čtvrtá se pokusila navázat na zakladatele – byla však navržena ve stylu, který byl poplatný devadesátým létům. Je-li řeč o tvarech, skutečný návrat ke kořenům představuje pátá generace z roku 2003, kdy byl uveden automobil s výrazným retro designem, odkazujícím na tvarosloví klasického automobilu z roku 1964. V tomtéž pokračuje šesté generační vydání, které v mnohém navázalo na studii Evos z roku 2008 – jde zejména o dynamická přední světla a plastičtější vzhled.

Čtěte další články na téma výročíFord

Foto a zdroj: Ford