31.08.2014 –– technika –– Jakub Sochor

Citroën CX, nástupce ikonického modelu DS a jedno z klíčových děl významného francouzského designéra Roberta Oprona, slaví čtyřicáté narozeniny. Automobil, ověnčený cenami za bezpečnost, design a nositel prestižního evropského titulu Auto roku 1975, byl oficiálně představen na podzim roku 1974 v Paříži. Jde také o první dieselový sedan v historii francouzské značky.

Počátkem sedmdesátých let stáli designéři před nelehkým úkolem – navázat na pozoruhodný model DS z let 1955 až 1975 a zároveň představit zcela nový návrh, který by byl poplatný trendům své doby. Tvůrci tedy přišli s karoserií, jejíž vnější vzhled nezapře vliv aerodynamického předchůdce, přesto jde však o moderní automobil s nízkou stavbou, strmým čelem, elegantně splývající zádí a částečně skrytými zadními koly. Mezi specifika vozu patří ostré zkosení zádě, doplněné vertikálními koncovými světly, a plastová mřížka s horizontálními žebry, která doplňuje zadní partie.

Ze svého předchůdce s označením DS převzal automobil hydropneumatické odpružení s konstantní výškou, z modelu SM (1970) pak posilovač řízení s proměnlivým účinkem podle rychlosti vozu s automatickým vracením kol do směru. Zaujal také novým prvkem výbavy, jímž byl měnič točivého momentu s názvem C-matic, který nevyžadoval pedál spojky a uvolnil tak prostor ve prospěch většího pohodlí. V roce 1985 doplnil výbavu systém ABS, čímž se Citroën stal prvním francouzským vozem, jenž byl opatřen tímto prvkem aktivní bezpečnosti.

Progresivní model nezůstal jen u jedné karosářské varianty. Podobně jako DS, i CX byl produkován ve verzi kombi, jež obohatila nabídku v roce 1975. O dva roky později vznikla sportovní verze s označením 2400 GTi, opatřená elektronickým vstřikováním. Na své si přišli také příznivci plavné a luxusní jízdy, která byla charakteristickým rysem provedení Prestige z roku 1978, jejíž karoserie byla prodloužena o 28 centimetrů.

Bez ohledu na výbavovou či karosářskou verzi však nabídl Citroën CX futuristický interiér s působivou přístrojovou deskou, jež dodnes poutá pozornost strmým středovým panelem, mohutným přístrojovým štítem a jednoramenným volantem. Avantgardní prostředí plně koresponduje s exteriérem, čímž bylo dosaženou komplexního a propracovaného designu.

Čtěte další články na téma Citroënvýročí

Foto a zdroj: Citroën