18.02.2015 –– technika –– Jakub Sochor

V úterý proběhlo oficiální představení nové generace vozu Superb, vrcholného modelu české značky Škoda. Automobil, navržený dle pravidel aktuálního tvarového směru, překonává svého předchůdce jak vizuálně, tak z hlediska nabízené výbavy – poprvé se objevuje například aktivní řízení válců či třízónová klimatizace.

„S tímto automobilem vstupuje značka Škoda do nové éry. V uplynulých letech jsme naši modelovou paletu obnovili a rozšířili. Nová Škoda Superb dokazuje své výjimečné postavení ve střední třídě. Po technické i výtvarné stránce dosahuje špičkové úrovně, dokumentuje současné postavení společnosti Škoda Auto a napovídá mnohé o budoucích ambicích značky. Tento skvělý automobil nadchne pro značku Škoda nové zákazníky ze soukromé i podnikatelské sféry,“ říká Winfried Vahland, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.

Vnější design sleduje současný designérský trend značky, který se vyznačuje hranatými zlomy mezi jednotlivými plochami a energickými linkami. Přídi dominuje dvanáctiúhelníková maska chladiče, jíž svírají kryty reflektorů s originálním trojúhelníkovým výběžkem, jenž zasahuje do hmoty nárazníku. Ten je oproti předchozí generaci členitější a svým ztvárněním harmonicky koresponduje se zádí, jež upoutala pozornost svou nekomplikovaností a uhlazenými tvary. Světlomety jsou vybaveny buď halogenovými žárovkami, nebo bi-xenonovými výbojkami, jež doplňují funkce AFS a diodové svítilny pro denní svícení.

Optika koncových světel je uskupena do tvaru, jenž evokuje písmový znak C. Avšak tento prvek, který již od roku 2004 patří mezi hlavní poznávací znaky vozidel Škoda, získal zde nový rozměr, neboť svým průběhem opouští přísnou symetrii čirých skel a diagonálním vychýlením směrem dolů oživuje celkovou kompozici. Podobně jako u Fabie, také v případě Superbu byla použita výrazná linie, která člení hmotu pontonu a zároveň propojuje přední a zadní světla. Tato linka, v automobilovém názvosloví známá jako Tornado Line, propůjčuje bočním partiím skulpturálnost a ladí s prahovou prohlubní.

Nabídka bude zahrnovat pět zážehových a tři vznětové agregáty, přičemž vrcholný motor představuje dvoulitrová pohonná jednotka TSI o výkonu 280 koňských sil, díky níž vůz akceleruje z 0 na 100 km/h za 5,8 vteřiny a dosahuje maximální rychlosti 205 km/h. Jak již bylo zmíněno úvodem, poprvé jsou nabízeny prvky jako aktivní řízení válců a třízónová automatická klimatizace Climatronic. Benzinové motory pokrývají výkonové spektrum od 92 kW (125 k) do 206 kW (280 k), naftové od 88 kW (120 k) do 140 kW (190 k).

Premiérou mezi vozidly Škoda je také adaptivní podvozek Dynamic Chassis Control (DCC) včetně volby jízdního profilu Driving Mode Select. Další výbavové položky představují například dynamické ovládání podvozku, přepínání dálkových světel, elektronickou parkovací brzdu (včetně parkovací kamery) nebo devět airbagů (včetně kolenního).

Nabídka skýtá rovněž řadu asistenčních systémů, mezi něž patří adaptivní tempomat Adaptive Cruise Control (ACC), který udržuje vůz v bezpečné vzdálenosti od automobilů jedoucích před ním. Rozšířená funkce Crew Protect Assist upozorní vůz a jeho posádku na hrozící nehodu. Systém Lane Assist napomáhá udržet vozidlo v jízdním pruhu, zatímco systém Traffic Jam Assist, který je pro značku Škoda novinkou, zvyšuje bezpečnost při jízdě v koloně či dopravních zácpách. Není-li řidič náhle schopen jízdy, nový systém Emergency Assist vůz automaticky zabrzdí až do úplného zastavení.

Jméno Superb se objevilo již v roce 1934, kdy byl uveden první model tohoto označení. Šlo o kompozičně klasický model, jenž sestával ze samostatných blatníků, strmé čelní masky chladiče a plochých boků. Vrcholem nabídky byl osmiválcový model, který se od ostatních provedení odlišoval nejen motoricky, ale také tvarově. První generace moderního vozu Superb byla uvedena v roce 2001. Šlo o realizaci koncepčního sedanu Montreux, představeného téhož roku v rámci ženevské výstavy. O sedm let později došlo ke generační obměně, jež znamenala příchod nového vozidla s unikátním systémem Twindoor, který díky flexibilnímu víku zavazadlového prostoru umožňuje volbu mezi výklopnými pátými dveřmi a klasickým samostatným víkem.

Čtěte další články na téma Škoda Auto

Foto a zdroj: Škoda Auto