29. března 2015 –– technika –– Jakub Sochor

Jedním z nejpozoruhodnějších koncepčních automobilů letošního autosalonu v Ženevě byl prototyp Gea od slovutné karosárny Italdesign. Dvoutunový vůz, jehož výkon dosahuje impozantních 570 kW, je vybaven autonomním řízením a interiérem se třemi režimy, z nichž jeden (Wellness) představuje v oblasti automobilismu nevídaný unikát.

Z hlediska karosářské kompozice jde o tradiční třídimenzionální sedan, jehož ponton je modelován dvěma plynulými oblouky situovanými nad podběhy předních a zadních kol. Architektura karoserie automobilu, který sestává z hliníku, karbonu a hořčíku, se vyznačuje pečlivě formovanými objemy, jejichž výraznost je vyjádřena nejen rafinovaným střídáním konvexních a konkávních ploch, ale také rozměry, jež činí 5 370 milimetrů na délku, 1 980 milimetrů na šířku a 1 464 milimetrů na výšku. Karoserie je opatřena třívrstvým modrým lakem Obsidian, s jehož tmavým odstínem korespondují tónovaná boční okna.

Design, který navrhl Wolfgang Egger, je dán především proporcemi, o jejichž objemové vyváženosti napoví adekvátní rozdíl mezi délkou předního (926 milimetrů) a zadního (114 milimetrů) převisu, dále světlá výška 180 milimetrů a především rozvor o délce 3 330 milimetrů. Tvůrci zvolili pro obě nápravy tytéž rozměry pneumatik, a sice 295/25 R 26. Do nich jsou obuty 26palcové hliníkové ráfky s šedesáti paprsky.

Přístupnost interiéru usnadňuje absence sloupků B. Čtyřmístná kabina představuje zcela unikátní prostředí, jehož atmosféru utvářejí tři volitelné módy, fungující v návaznosti na autonomní řízení. Aktivace prvního z nich, jenž nese název Business, promění vnitřní prostor v mobilní kancelář, čemuž napomáhá bílé světlo vyzařované diodami ve výplních dveří. To má za úkol podpořit koncentraci a produktivitu. Modularita interiéru je vyjádřena otočným sedadlem spolujezdce či možností přeměny jeho opěradla na praktický stolek.

Druhý mód s označením Wellness byl vyvinut ve spolupráci s firmou Technogym. Umožňuje cestujícím provádět izometrická cvičení pro zahřátí svalů, zejména při delší jízdě. Diody, o nichž je řeč výše, svítí v tomto režimu jantarovým světlem. Zadní sedadla doplňují dvě hliníkové rukojeti, sloužící k prokrvení horní poloviny těla. Mezi sedadly se nachází chladící box pro uschování nápojů, přičemž pozoruhodným doplňkem je malá zásuvka skýtající kosmetiku a parfémovaný vak sloužící k aromaterapii.

Třetí režim s názvem Dream je vyhrazen relaxaci, jež je v kabině navozena ztmavením oken, aktivací obrazů zachycujících galaxie a hvězdy na přístrojové desce a stropních monitorech, či modrým zbarvením výše uvedených diod. V tomto módu dochází k přeměně zadních sedadel na pohovku, a to prostřednictvím vysunutí dvou stupaček ze spodní části sedáků.

Pohon zajišťují čtyři elektromotory, z nichž dva se nacházejí na předním a dva na zadním diferenciálu. Jejich souhrnný výkon činí 570 kW (142 kW na každou jednotku), díky nimž je vůz schopen dosáhnout maximální rychlosti 250 km/h. Elektronicky řízený hnací systém byl navržen tak, aby umožňoval plně intuitivní ovládání.

Čtěte další články na téma autokoncept

Foto a zdroj: Italdesign