4. října 2015 –– technika –– Jakub Sochor

Automobilka Audi představila koncepční kreaci s názvem e-tron quattro concept, která je předvojem produkčního elektrického SUV, jež bude uvedeno na počátku roku 2018. Vůz je opatřen energickými tvary, třemi elektrickými motory a prvky, které umožňují zcela autonomní řízení automobilu. Jde o kameru a tři typy senzorů – radarový, ultrazvukový a laserový.

Výrazný vnější vzhled konceptu (o rozměrech 4,88 metru na délku, 1,93 metru na šířku a 1,54 metru na výšku) je tvořen jednak ostrými hranami a vzájemným prostupováním exteriérových ploch, jednak dynamickým spádem střechy. Automobil se vyznačuje rekordně nízkým koeficientem aerodynamického odporu vzduchu, a sice 0,25. Na této hodnotě se podílí především elektricky ovládané aerodynamické prvky na kapotě motoru, bocích a zádi, jež lze aktivovat po dosažení rychlosti 80 km/h.

Avšak klíčovou součástí tvarosloví zevnějšku jsou novátorské reflektory. Veškeré hlavní osvětlovací funkce na přídi vozidla používají technologii Matrix Laser. Ve spodní části předních světlometů je uloženo pět světelných prvků, jejichž světelným zdrojem je technologie LED doplněná prvkem OLED (Organic Light-Emitting Diode, tedy organickou elektroluminiscenční diodou). Členění osvětlení na dvě části pokračuje v zadních partiích vozu, které osvěcují koncová světla složená z devíti červených jednotek OLED. Pod nimi jsou uloženy další tři světelné jednotky.

Interiér je vybaven systémem Audi virtual cockpit curved OLED, který je vývojovým článkem loni uvedeného digitálního přístroje Audi virtual cockpit. Spočívá v digitálním panelu přístrojů, k němuž přiléhají po obou stranách dva dotykové displeje – levý displej slouží k ovládání světlometů a systémů pro autonomní jízdu, pravý je určen pro ovládání multimediálního a navigačního systému. Dotyková technologie byla aplikována rovněž na volant, jehož ramena jsou vybavena konturovanými dotykovými plochami.

Prototyp je poháněn třemi elektromotory, z nichž jeden pohání přední nápravu a zbývající dva zadní nápravu. Tyto motory souhrnně generují výkon 320 kW, maximální výkon je však stanoven na hodnotě 370 kW. Vozidlo akceleruje z 0 na 100 km/h za 4,6 vteřiny a dosahuje nejvyšší rychlost 210 km/h (její hodnota je elektronicky omezena). Velký lithium-iontový akumulátor je zabudován v podlaze prostoru pro cestující, díky čemuž má prototyp jednak vyvážené rozložení hmotnosti mezi nápravy, jednak nízké těžiště. Kapacita akumulátoru je 95 kWh, což umožňuje dojezd přesahující 500 kilometrů.

Čtěte další články na téma konceptAudi

Foto a zdroj: Audi