20. ledna 2016 –– technika –– Jakub Sochor

Automobilka Audi představuje na letošním autosalonu v Detroitu koncepční studii H-tron Quattro Concept. Vůz, jehož design byl ztvárněn s nemalým ohledem na aerodynamické vlastnosti výsledného celku, užívá pohonnou jednotku kombinující palivové články na vodík a výkonný akumulátor, který krátkodobě zvyšuje výkon až o 100 kW.

Robustní karoserie automobilu měří 4,88 metru na délku, 1,93 metru na šířku a pouze 1,54 metru na výšku. Kontrast mezi šířkou a výškou vozu je do značné míry určující pro výsledný aerodynamický dojem z exteriéru, na němž mají podíl také nízká boční okna a směrem dozadu se snižující linie střechy. Nutno poukázat rovněž na hranaté a značně členité prahy a decentní plastové lemování blatníků, jejichž šíře spoluutváří vizuální mohutnost zevnějšku.

Koeficient odporu vzduchu činí 0,27. Plynulého obtékání vzduchu po karoserii bylo dosaženo jednak aerodynamickými prvky po bočních stranách vozu, vespod a na zádi, jednak nahrazením konvenčních bočních zpětných zrcátek kamerami.

Vnější osvětlení přídě sestává ze dvou částí. Zatímco první obsahuje světlo zhotovené technologií Matrix Laser, druhá svými štíhlými linkami koresponduje s horizontálními lamelami v masce. Kromě bílých světel (určených pro denní svícení) v charakteristickém tvaru vyzařují ploché prvky OLED (Organic Light Emitting Diode) do stran a nahoru homogenní modré světlo. Pod nimi se pak nacházejí dva velké otvory pro přívod chladicího vzduchu.

Vůz je vybaven mechanismem umožňujícím samočinnou jízdu, který se skládá z radarových senzorů, nové videokamery, ultrazvukových senzorů a laserového scanneru. Sady palivových článků v pohonném ústrojí (o výkonu až 110 kW) jsou doplněny kompaktním lithium-iontovým akumulátorem o hmotnosti zhruba 60 kilogramů, jenž je umístěn pod prostorem pro cestující (výhodně z hlediska těžiště). Akumulátor poskytuje výkon až 100 kW, který lze krátkodobě využívat k výrazné podpoře akcelerace.

Čtěte další články na téma konceptAudi

Foto a zdroj: Audi