13.05.2016 –– technika –– Jakub Sochor

Před sedmdesáti lety byla spuštěna výroba automobilu Škoda 1101, prvního poválečného vozidla české značky. Model, pro nějž se vžilo označení Tudor, oslovil dobovou veřejnost působivým designem a moderní technikou, jež zahrnovala páteřový rám podvozku, nezávislé zavěšení všech kol či hydraulické brzdy.

„Škoda 1101 rozvíjela přednosti několika vývojových generací řad Popular a Rapid, díky nimž se značka Škoda již v roce 1936 stala největším výrobcem i exportérem automobilů v tehdejším Československu. Tudor své předchůdce ale ještě výrazně překonal,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí Škoda Muzea, a dodává: „Sedmdesáté výročí zahájení výroby legendárního Tudoru si připomeneme v období od 10. května do 30. srpna 2016 novou výstavou v expozici Škoda Muzea v Mladé Boleslavi.“

Základ nabídky vozu, jenž byl uveden v roce 1946, představoval dvoudveřový (two-door, z čehož vznikla výše uvedená přezdívka Tudor) automobil s uzavřenou karoserií. Následovalo čtyřdveřové třídimenzionální provedení (sedan), které se posléze stalo nejrozšířenější verzí modelové řady. Nabídka variant skýtala rovněž provedení se stahovatelným textilním dílem střechy, roadster či dvě dodávkové varianty – model s jedním párem bočních oken a kombi, dobově označované Station Wagon.

V období mezi lety 1946 a 1952 bylo vyrobeno 66 904 vozidel Tudor v civilní verzi a 4 237 modelů v provedení pro ozbrojené složky. Téměř dvě třetiny celkové produkce vozů Škoda 1101 (a modernizovaného provedení 1102) byly exportovány – v roce 1947 do 36 zemí světa, přičemž počet zemí se o čtyři roky později rozšířil na 76 států.

Čtěte další články na téma Škoda Autovýročí

Foto a zdroj: Škoda Auto