9. července 2020 –– technika –– Jakub Sochor

V roce 1995 byl na automobilové výstavě v Paříži vystaven koncepční vůz Renault Initiale, futuristická limuzína, jež měla reformovat tradiční karoserii typu sedan. Automobil oslovil návštěvníky akce nejen svými atypickými vnějšími tvary, ale i bohatě prosklenou kabinou a speciálně navrženými zavazadly Louis Vuitton.

Automobil, jehož design byl navržen pod vedením Patricka le Quémenta, figuruje na počátku řady prototypů, které významně ovlivnily tvarové tendence Renaultu na přelomu století. Z novátorských úvah nad vozidlem a jeho podstatou vzešly jednak koncepční kreace uvedené v nadcházejících letech (například kupé Vel Satis, vystavené o tři roky později tamtéž), jednak nové generace sériových řad Mégane, Scenic či Espace.

Unikátní příď vozu postrádá klasickou masku chladiče, která je nahrazena subtilními vstupy ve společném rastru se světlomety. Stylizovaná čelní část je pak zdobena pouze logem výrobce a decentní chromovou lištou. Mimořádně nízký ponton karoserie odpovídá velkorysému prosklení kabiny, jíž utvářejí čtyři samostatná křesla.

Tělesnost karoserie, která v rámci kategorie sedanů předvedla do té doby neznámá řešení (například způsob otevírání zavazadlového prostoru, jehož víko se pohybuje pomocí vzpěr po vertikální ose), byla prezentována před hrubě omítnutou stěnou, jíž doplnil motiv historické pouliční lampy. Designéři tak dali najevo kontrastní stylové polohy, kde progresivitě karoserie sekunduje historizující tvarosloví okolních jevů. Doplňkem, tematicky zvoleným k automobilu, který je předurčen pro daleké cesty, jsou zavazadla navržena společností Louis Vuitton. Tvůrci tak docílili osobitého pojetí principu gesamtkunstwerk, syntézy různorodých výtvarných forem a designu, což bylo v automobilismu v období 90. let minulého století ojedinělé.

Ačkoli jde o výstavní studii, jejímž prostřednictvím výrobce demonstroval roku 1995 své představy o limuzínách blížícího se nového tisíciletí, některé motivy vnějšího designu byly zanedlouho uplatněny v sériové produkci. Jde především o shora nastíněné plastické hmotové členění zádě opatřené šípovitým zakončením hrany okna, které anticipovalo pojetí zadních partií druhé generace Renaultu Laguna, jež bylo uvedeno roku 2000. V obecnější rovině tvůrčího směřování automobilky hovoříme rovněž o opuštění tradiční centrované masky chladiče a jejího nahrazení dvěma menšímu vstupy, které přiléhají ke světlometům.

Čtěte další články na téma Renaultvýročí

Foto: Renault