28. října 2012 –– události –– Alžběta Smejkalová

Podzim je obdobím bohatým na rozmanité přehlídky zasvěcené módě a designu. U nás nedávno skončil Designblok, ve francouzském Hyeres končí jejich každoroční mezinárodní festival s názvem Design Parade. Letošní sedmý ročník přinesl pravidelnou soutěž, četné výstavy, workshopy i setkání s designéry.

Centrum přehlídky je vždy situováno v modernistické vile Noailles a expozice tvořící součást přehlídky jsou rozmístěny v několika jejích místnostech. Jedna z nejrozsáhlejších instalací ve vile představila práce finalistů, kteří se ucházeli o hlavní cenu udělovanou v rámci přehlídky. Do nejužšího výběru bylo zařazeno 10 mladých designérů původem z Francie, Švýcarska, Nizozemí a Itálie.

Vítězkou se nakonec stala Švýcarka Julie Richoz. Cenu získala za důvtipné a hravé série nazvané Arrotolare neboli Role a také Bouleau neboli Bříza. Objekty ze série Arrotorale jsou inspirované tvarem lopatky na smetí. Představují něco mezi stojánkem na tužky a lopatkou, kterou jedním pohybem posbíráte a zároveň ukryjete vše, co se vám povaluje po stole. Cenu publika si odnesl Marc Sarrazin za své Reveilles čili Budíky.

Mým favoritem se však stal Michel Giesbrecht s kolekcí kabelek a batohů Balloo Collection. Jejím základem je hi-tech materiál Spacer, jehož vlákna si mezi sebou udržují stále stejnou vzdálenost a umožňují tak lépe vstřebávat jakékoliv nárazy. Kontrastem k tomuto modernímu materiálu jsou ucha z tradiční kůže. Výsledkem jsou tašky budoucnosti – ladně tvarované, lehké a přitom pevné. Autor byl na základě této práce přizván k účasti na workshopu společnosti Camper.

Ve vile vystavoval rovněž Francois Azambourg, známý designér a předseda poroty rozhodující o tom, kdo z finalistů si odnese hlavní cenu festivalu. Židle, stoly, lampy a jiné bytové doplňky byly rozvěšeny po zdech místnosti, která původním majitelům vily sloužila jako relaxační místnost s bazénem. Tento fakt vyvolával dojem, že se autor snaží exponáty zachránit před vodou, která kdysi vyplňovala značnou část místnosti. Expozice zahrnovala více jak stovku artefaktů mapujících Azambourgovu dosavadní tvorbu. Snahou nebylo zpřístupnit veřejnosti pouze výsledky jeho práce, ale i výrobní postupy, jež zachycené na fotografiích doplňovaly některé z exponátů.

Další zastávkou ve vile byla bývalá tělocvična. Zde byla k vidění asi dvacítka koberců. Autoři instalace se zamýšleli nad původem tohoto bytového doplňku. Vycházeli z teorie pojednávající o lese jakožto předobrazu lidského obydlí. Považujeme-li v lese koruny stromů za přirozenou střechu, pak vrstva listí slouží jako koberec. Obdobně si člověk z důvodu zvýšení vlastního pohodlí umisťuje koberec na podlahu svého obydlí.

Talentovaní studenti se postarali o expozici, jež uváděla práce, které vznikly během workshopů pořádaných v průběhu festivalu. Workshopy byly pod vedením profesorů designu z toulonské Vyšší odborné školy umění. Zadání workshopu Ateliér na míru, kterého se účastnili studenti třetího ročníku zmíněné školy, znělo navrhnout vybavení do dvou prostorů na škole, které jsou momentálně bez využití. Studenti měli přeměnit tyto prostory bez identity v místa povzbuzující k tvorbě a experimentování. Vystihnout jejich slabé a silné stránky a navrhnout a vytvořit vlastní prototyp nábytku s vědomím, že výsledek jejich práce zůstane na místě k dispozici nastupujícím studentům. Ve vile byly vystaveny vzniklé prototypy. Je jen na škodu, že nebyly doplněny fotodokumentací, která by je zachycovala v prostoru, pro který byly navrženy. Byly tak vytrženy z kontextu.

Posledním vystavujícím, jehož bych chtěla zmínit, je Jean-Baptiste Fastrez. Mladý designér pracoval jako asistent u bratrů Boroullecových. V loňském roce si odnesl hlavní cenu festivalu a letos zde získal místo pro prezentaci své práce, již vytvořil za uplynulý rok. Fastrez věří, že hlavním úkolem designéra není vytváření nových objektů. Naopak je přesvědčen o tom, že jeho hlavní rolí je znovu dodat význam prostým věcem a vylepšit jejich funkčnost. Vlastní výtvory pak nazývá „obohacenými objekty“, kříženci mezi tovární a řemeslnou výrobou. K vidění zde byly především porcelánové vázy, zrcadla a houpací síť zhotovená z látkových tubusů.

Čtěte všechny články na téma produkty, událostiFrancie

Foto: archiv designerů a Alžběta Smejkalová
Zdroj: Design Parade