06.04.2013 –– umění –– Tomáš Holý

Pražská Galerie Rudolfinum pokračuje sérií výstav zabývající se současnou malbou. Aktuální expozici Nightfall by bylo možné vystihnout jediným výrazem – deprese. Galerie totiž představuje dvaadvacet mladých malířů z devíti zemí, kteří na obrazech reflektovali společenskou krizi, nejistotu či osamělost.

Námětem výstavy je povídka Isaaca Asimova z roku 1941, která se zabývá tím, jak by probíhal život civilizace po velkém soumraku či zatmění Slunce. Tato depresivní představa se odráží i na rozdělení expozice do pěti celků. Skrze ně se divák stává voyerem, který nahlíží na například na rozbitou krajinu a pokřivenou krásu, příkrov tmy, či kterému se nabízí zneklidňující pohledy do domovů, popřípadě stává svědkem jakoby filmových momentů.

„Dopad událostí z 11. září a toho, co následovalo, byl popsán jako předzvěst ‚úsvitu nových temných časů‘. Válka proti terorismu poskytla perfektní psychologický spouštěč traumatu prostřednictvím vzpomínek na dětské noční můry z hrozby studené války. Všichni umělci na výstavě se narodili v období studené války, většinou dospívali v době pádu Berlínské zdi, mnozí z nich si ještě pamatují pocit z hrozby nukleární války,“ popsala britská kurátorka výstavy Jane Nealová.

Její slova zcela odráží atmosféru výstavy, protože většina prací představuje dokonalou iluzi stísněnosti, osamocení a deprese. Rovněž by šlo říci, že autoři vidí na pozadí společensko-politického kontextu jistou fascinaci ponurými náměty, apokalypsou a ohrožujícím neklidem.

Nightfall je již třetím dílem pohledu na současnou malbu. Již v závěru minulého roku Rudolfinum nabídlo významné britské malíře (včetně hyperrealistů) na výstavě Beyond Reality. Následoval Motýlí efekt?, který nabídl obraz jako dekonstrukci celku, přičemž prezentováno bylo šest českých autorů. Aktuální výstava se naopak zaměřila na umělce z celého světa. Zdůrazněny jsou dvě skupiny malířů, a to z Nové lipské školy v Německu a z rumunské akademie v Kluži. Mezi zahraničními jmény nicméně nechybí ani český zástupce, kterým se stal Daniel Pitín.

Přestože je Nightfall výrazně temnější než předešlé výstavy, rozhodně je ze zmíněného trojlístku nejsilnější. Expozice je přístupná do 24. května.

Čtěte všechny články na téma výstava, uměníudálosti

Foto a zdroj: Galerie Rudolfinum