30. srpna 2022 –– architektura –– Ondřej Krynek

Téměř stotisícové dánské přímořské město Esbjerg by se do roku 2025 mělo stát vlaštovkou v novém přístupu k vzdělávání. Architektonický ateliér BIG spolu s Esbjerg Strand plánují vytvořit nový kampus zahrnující všechny potřeby školáků. Malé město v přístavu zohledňuje příliv a odliv, vlny, sluneční světlo, integruje park a spojuje kampus s přístavem.

„V rámci ambiciózního plánu vize Esbjerg z Vize budoucnosti 2025 město zvýší počet obyvatel a stane se atraktivním městem vzdělání; bude mít kvalifikovanou pracovní sílu pro všechny; stane se udržitelným energetickým monopolem; digitálním centrem severní Evropy; stane se silnou turistickou destinací u Waddenského moře s optimálními podmínkami pro podnikatele,“ uvádí architektonický ateliér BIG.

„V novém kampusu vznikne zcela nová vzdělávací platforma, která přehodnotí tradiční vzdělávací systém a kampus v zemi. Vizí společnosti BIG pro Esbjerg Strand je vytvořit celé město v jedné budově. Vzdělávání, rozvoj a nové komunity vytvoří rámec pro život, kde ostrov se všemi svými funkcemi a možnostmi funguje jako udržitelný, člověkem vytvořený ekosystém uprostřed města,“ dodávají architekti.

Megalomanský projekt ukazuje snahu změnit přístup ke školství možná až příliš velkým soustem za nemalé finanční prostředky. Nevyužívané pozemky v přístavu však svádí k rozvoji a ateliér BIG je jedním z mála, který dokáže projekt takové velikosti promyslet do posledního detailu. Pokud by uspěl může se stát vzorem pro podobné kampusy, kde bude ke vzdělávání přistupováno s ohledem na 21. století.

Čtěte další články na téma školaBIG

Foto a zdroj: BIG