1. září 2022 –– architektura –– Ondřej Krynek

Na nevyužívaném dvoře základní školy uprostřed města Říčany vznikla venkovní geologická expozice s laboratoří. Navrhli ji architekti z ateliéru Architráva ve spolupráci s geologem, botanikem a pedagogy. Velmi příjemnému prostředí dominuje dvojice přízemních budov, vodní plocha, řada nerostů a rostlin.

„Areál se realizoval ve dvou etapách a je výsledkem úzké multioborové spolupráce architektů, geologa, geobotanika a pedagogů. V zahradě sevřené fasádou prvorepublikové školy a okolními budovami, pod torzem Říčanského hradu, byla realizována soustava různých biotopů s horninovými podklady a na ně vázanou flórou. Zázemí zahrady tvoří 2 objekty – geologická laboratoř a depozitář vzorků s jeskynním systémem. Architektura volně přechází v simulovaná přírodní stanoviště, části fasád slouží jako výukové prvky, vegetační a suťové střechy tento princip podporují. Drobné zahradní stavby používají ostře zalamované tvarosloví kamenných bloků, ale výrazně je změkčují lamelové modřínové fasády. Geologická laboratoř zahrnuje vynikající výbavu na řezání a leštění vzorků, polarizační mikroskop atd., a utilitární sociální zázemí. Kapacita objektu je cca 15 žáků. Velké okno zprostředkuje intenzivnější kontakt s exteriérem,“ uvádí autoři Ondřej Semotán, Jiří Böhm a Petr Schnabl.

„Depozitář vzorků vybudovaný v druhé etapě navazuje na model jeskynního systému. Ten byl realizován vyzděním opěrných prvků, tvarováním za použití torketování a následnou detailní sochařskou modelací stěn za dohledu geologa tak, aby odpovídaly geomorfologickým předlohám. V místech jsou do betonové imitace vsazeny reálné bloky hornin. Z vnějšku stavbu vymezují opěrné stěny s různým kamenným obkladem – jednak z lokální břidlice, a dále třeba v podobě modelu vrásy z vápence barrandienského souvrství,“ dodávají

I přesto, že dvůr nebyl příliš velký, vešlo se do vytyčeného prostoru zahrady jezírko s možností rýžování minerálů, simulace povodí, suťové pole, čedičové varhany, výpencový výchoz a řada dalších výukových prvků. Jednotlivé části didaktického centra spojují dřevěné, kamenné a mlatové cestičky. Takto povedené vzdělávací centrum by mělo mít každé velké město.

Čtěte další články na téma školaŘíčany

Foto: Vlastimil Vojáček
Zdroj: Architráva