16. března 2023 –– architektura –– Ondřej Krynek

Již před čtyřmi roky schválená studie na proměnu Smíchovského nádraží nabírá realistické obrysy. Správa železnic získala pravomocné stavební povolení a začne tak s rekonstrukcí budovy a postupnou proměnou na Terminál Smíchov. Nejdříve bude rekonstruována celá současná stanice, během čehož dojde i k řadám zásadních omezení. Navazující etapy by měly začít příští rok. Dokončení celého nového terminálu bylo plánováno na rok 2026.

„Stojíme těsně před zásadní proměnou Smíchovského nádraží – teď i s posledním důležitým razítkem v kapse. Získali jsme pravomocné stavební povolení pro rekonstrukci celé stanice. Nejprve přijde na řadu snesení části kolejiště a demontáž lávky pro pěší, které plánujeme letos na podzim,“ uvádí zástupci Správy železnic.

Podoba Terminálu Smíchov se postupně konkretizuje posouváním projektu k jeho stavbě a úspěšnému dokončení. Zanedbaná dopravní stavba se za pár let stane moderním dopravním hubem, který v Praze chybí. V minulosti se budovaly různé druhy nádraží na různých místech, autobusové na jednom, vlakové zase jinde. Naopak na Smíchově budou cestující moci na jednom terminálu využít dálkové, regionální i městské vlaky a autobusy, metro, tramvaje a předtím odstavit auto na velkém P+R parkovišti s jedním tisícem míst. Vše bude navíc díky modernímu řešení budov jednoduché, bezpečné a přehledné,“ řekl ke stavbě terminálu náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.

Současná nádražní budova byla postavena v letech 1953 až 1956 ve funkcionalistickém stylu. Stavbu navrhli architekti Jan Zázvorka a Jan Žák. Největší změnu budova zaznamenala v roce 1985, kdy k ní byla přistavěna přízemní budova kvůli napojení na Metro B. V posledních letech objekt chátrá a nemá dostatečné kvality pro cestování v 21. století. Stejně problematický je i přestup mezi MHD a dalšími typy dopravy. Terminál Smíchov má řešit komplexně i celý rozvoj oblasti a obslužnost právě vznikající čtvrti Smíchov City.

Čtěte další články na téma Prahanádraží

Foto a zdroj: Správa železnic