12. září 2023 –– architektura –– Ondřej Krynek

Po čtyřech letech od začátku projektování byl v čínském městě Chengdu dokončen most Jiangxi River Bridge, který navrhl slavný britský ateliér Zaha Hadid Architects. Most je první ze série plánovaných mostů, které vyrostou v této oblasti. Nový 295metrový most je tvořen dvěma elegantními oblouky propojenými ve svém vrcholu. Navržen je pro tři a tři proudy aut, má cyklostezku a chodník pro pěší oběma směry zvlášť. Na projektu se podílel i Čech.

„První z řady mostů na silnici West Line Road v Čcheng-tu je 295 metrů dlouhý most Chengdu West First Bridge, který překračuje řeku Jiangxi, přítok řeky Tuojiang v čínské provincii Sichuan. Se svým 185metrovým středním rozpětím a 55metrovými vedlejšími rozpětími dosahujícími k břehům řeky je most Chengdu West First Bridge silničním, cyklistickým a pěším mostem přes meandrující řeku Ťiang-si; umožňuje, aby se silnice West Line Road stala západní částí okružní a cyklistické trasy Airport New Town,“ uvádí ateliér Zaha Hadid Architects hlavního architekta Patrika Schumachera.

„Protože oblouky představují nejefektivnější mostní konstrukci pro rozpětí 120-250 metrů, skládá se tento symetrický most ze dvou primárních ocelových oblouků, které se zvedají z obou stran vozovky. Při stoupání se oblouky sklánějí k sobě a dotýkají se tečně v koruně, čímž stabilizují konstrukci před bočními větrnými silami. Dynamické zakřivení podpěr a opěr mostu se zužuje do jeho primárních oblouků a silniční mostovky, čímž definuje sochařskou dominantu dopravní infrastruktury v Čcheng-tu,“ doplňují autoři.

Na projektu jsou krom designu zajímavé dvě věci a to, že architekti jej navrhli tak, aby most vydržel dokonce 200letou vodu. Překračují tak místní normy a požadavky. Další zajímavostí je, že most byl částečně prefabrikován a složen na místě, což urychlilo výstavbu. Šlo především o betonové nosníky. Celková doba od soutěže po realizaci byla čtyři roky.

Čtěte další články na téma Zaha Hadid ArchitectsČína

Foto: Arch Exist
Zdroj: Zaha Hadid Architects