28. května 2025 –– architektura –– Ondřej Krynek

Ve východočeských Pardubicích začala výstavba největší hokejové arény na světě. Stavba má být multifunkční a sloužit má mimo jiné například i koncertům. Nepůjde jen o samotnou sportovní halu, ale součástí projektu je také hotel a tréninkovou halu. Design podle ateliéru OV-A je postaven na tvar třech různě velkých oválných objemů. Tvar hlavní arény vychází z optimálního designu hlediště kolem ledové plochy.

„Návrh vychází ze základního abstraktního schématu třech různých nádob položených na společné podstavě. Každá nádoba má jiný tvar a je jinak veliká, ale všechny tři vycházejí ze stejného základu. Společná podstava objímá všechny tři objemy. Definuje nový důležitý bod v území. Trojice objektů – aréna, hotel a malá hala, je umístěna do zadní části řešeného území a tím je vytvořen odstup – prostor pro zelený prstenec, který slouží jako filtr mezi plánovanou obytnou čtvrtí Nová Cihelna a multifunkčním areálem. Objekty a prvky navržené v rámci prstence mají dostředný směr a táhnou pozornost návštěvníka k aréně. Prstenec je jasně ohraničen ulicí, která jej obkružuje z jižní strany a zároveň tvoří propojení s veřejným parkem. Směrem k městu orientujeme hotel a protáhlou špičku arény, která obsahuje ubytování pro hráče, administrativní plochy, muzeum a fanshop. Aréna díky tomu městu nastavuje svou každodenně využívanou tvář a zároveň tyto provozy získávají jedinečný výhled. Zadní část areálu slouží pro zásobování, účinkující, zaměstnance a technický provoz,“ uvádí architekti Jiří Opočenský, Štěpán Valouch a Ondřej Králík, kteří s návrhem vyhráli první místo v architektonické soutěži.

„Do areálu vedou tři možné směry příchodu. Nejdůležitější z nich – jižní – vede směr příchodu z centra města, je to rozhlehlý veřejný vstupní předprostor, který navazuje na hlavní komunikační osy navržené v územní studii čtvrti Nová Cihelna. Piazzetta před monumentálním schodištěm je tvořena dlážděnými pásy střídajícími se se štěrkovým trávníkem, který zvyšuje přirozený vsak dešťové vody v území. Jednotlivé pruhy od sebe dělí lineární osvětlení vsazené do dlažby a kovové pásky s důležitými milníky arény. Druhý přístup vede návštěvníky přijíždějící kyvadlovou dopravou od zastávky u točny MHD a cyklisty, kteří si mohou kolo zaparkovat před schodištěm mezi tréninkovou halou a hotelem. Poslední směr ze severu je určen pro účinkující, hráče a zaměstnance. Díky veřejně přístupné platformě zůstává celé území prostupné. Parkovací dům navrhujeme co nejblíže ke sjezdu z nového obchvatu I/36, svou pozicí zároveň částečně cloní objekty rozvodny přenosové soustavy sousedící s řešeným územím,“ dodávají.

Projekt za odhadovaných 10,5 miliardy českých korun bude postaven ze soukromých zdrojů. Velikostně se má jednat o největší hokejovou arénu světa. Interiér arény však má sloužit i jiným účelům mimo utkání hokejové extraligy. V plánu je využití pro hudební koncerty, veletrhy nebo atletiku. Chybět nebude dostatečné zázemí včetně barů, občerstvení nebo obchodů se suvenýry pro fanoušky. Přilehlý hotel má mít kapacitu asi 500 lůžek. Původně měl být projekt dokončen do roku 2027, ale termín byl již prodloužen.

Čtěte další články na téma sportPardubice

Foto: OV-A
Zdroj: MHAP