2. června 2025 –– architektura –– Ondřej Krynek

V po několika letech řešení havarijního stavu železničního mostu v Praze na Výtoni u Vyšehradu, byla v roce 2022 představena finální podoba opravy a víceméně proměny mostu, která se však setkala s velkou nevolí. Naštěstí se objevily architekti, designéři, občané, skupiny, studia a organizace, které se zasloužily o vytvoření návrhu, jenž by současný historický most zachránil na svém současném místě. Návrh zahrnuje verzi se dvěma stávajícími nebo třetí přidanou kolejí.

„Studie byla svěřena týmům světoznámých inženýrů Iana Firtha (COWI, Velká Británie) a Andrease Galmariniho (WaltGalmarini, Švýcarsko), jejichž zkušenosti sahají až k významným projektům obnovy, jako je londýnský Tower Bridge. Jejich zapojení podtrhuje technickou přísnost projektu a jeho mezinárodní důvěryhodnost. Lokálně projekt koordinuje Petr Tej, spoluautor oceňovaného pražského Štavnického mostu (HolKa), spolu s architektem a urbanistou Markem Kopćem,“ uvádí k pozadí projektu záchrany mostu její autoři.

Výsledný návrh má čtyři klíčová zjištění: „Stavební rehabilitace: Pouze 15 % materiálu mostu vyžaduje výměnu, zatímco 85 % lze obnovit pomocí moderních antikorozních úprav. Dlouhodobá životaschopnost: Rekonstruovaný most bude mít životnost nejméně 100 let, což je srovnatelné s nově postavenou konstrukcí. Minimální narušení městského prostředí: Na rozdíl od demolice a kompletního nahrazení má rekonstrukce minimální dopad na pražskou železniční dopravu a okolní prostředí. Rozšíření třetí koleje: Plán zahrnuje dodatečnou třetí kolej, která harmonicky zapadá do panoramatu města, aniž by narušila historickou estetiku mostu.“

Součásti velmi povedeného projektu je také rozvoj velmi neutěšeného okolí mostu, které by se mohlo připojením na okolní ulice stát novým vyhledávaným místem ke trávení volného času. Pokud nepočítáme rozšíření a prodloužení lávky na mostě, je projekt rozvoje směrem k nádraží Vyšehrad velkou nadějí pro celou oblast, která je v okolí mostu trnem v oku nejen místních, ale i turistů mířících na Vyšehrad a po dalších památkách v okolí. Kéž by oprava mostu dopadla jako je na vizualizacích.

Čtěte další články na téma mostrekonstrukce

Foto: Sdar a Monolot
Zdroj: Ian Firth a Andreas Galmarini, Petr Tej a Marek Kopeć