31. července 2025 –– architektura –– Ondřej Krynek
Francouzská republika postavila pro Světovou výstavu v roce 1900 speciální výstavní pavilon Grand Palais. Výrazná památka a součást francouzského kulturního dědictví se po pětileté rekonstrukci opět otevřela pro veřejnost. Pod vedením Chatillon Architectes došlo ke kompletní obnově do původní krásy a to včetně pozoruhodné skleněné střechy. Vytvořeny byly nové výstavní prostory, zjednodušen pohyb návštěvníků a opět byla otevřena centrální osa pavilonu.
„Díky své poloze v samém srdci Paříže, architektuře kombinující klasicismus a modernitu, výjimečným rozměrům (72 000 metrů čtverečních) a pozoruhodným objemům (největší loď v Evropě, 13 500 metrů čtverečních plochy korunované skleněnou střechou o rozloze 17 500 metrů čtverečních) a prestižní prostory (Salon d’Honneur, Galeries nationales, Palais d’Antin, který od roku 1937 hostí Palais de la découverte) z něj činí jedinečné kulturní a historické místo,“ uvádí k historii pavilonu, který byl částečně otevřen na Letní olympijské hry v Paříži 2024 její provozovatel, společnost Grand Palais RMN.
„Všichni znají Grand Palais… přesto skrývá mnoho neznámých mimořádných prostor, které byly po desetiletí skryty pod postupnými úpravami. Odhalení této fantastické budovy a navrácení její původní síly uprostřed rozsáhlé obnovené zahrady v srdci Paříže rezonuje s tématy, která jsou v současné době pro naši společnost důležitá: velkorysost prostor, dostatek přirozeného světla, rozmanité možnosti využití, znovuobjevení městských zahrad. Ambice obnovit Grand Palais kritickou restaurací původního společného díla Henriho Deglana, Louise-Alberta Louveta, Alberta Thomase, Charlese Girauda a následných úprav provedených v 60. letech Pierrem Vivienem je přístupem k „nové modernitě“ v architektuře, který odmítá princip zlomu a staví mu na odpor princip historické kontinuity,“ řekl François Chatillon zakladatel ateliéru Chatillon Architectes.
Čtěte související článek na DesignMag.cz

Tadao Ando přestavěl pařížskou Bourse de Commerce z roku 1767 na muzeum umění
Čtěte další články na téma Paříž a rekonstrukce
Foto: Simon Lerat a Chatillon Architectes
Zdroj: Grand Palais RMN