1. prosince 2025 –– architektura –– Ondřej Krynek

Teprve před rokem a půl představil dánský architektonický ateliér BIG svůj projekt muzea současného umění Suzhou Museum of Contemporary Art. Nyní je téměř dokončen, částečně již zpřístupněn a zcela otevřen pro veřejnost bude v roce 2026. Architekti navrhli muzeum jakou sérii několika pavilonů a nádvoří uprostřed čínské zahrady. Zaujmou stupňovité špičaté střechy, napojení na nábřeží s vodní plochou a obří vyhlídkové kolo.

„Koncipováno jako nové pojetí tradičního zahradního prvku lang – dlouhého, krytého koridoru, který vyznačuje cestu – je 12 propojených pavilonů sjednoceno pod souvislou, stuhovitou střechou, jejíž jemné zvlnění připomíná siluetu taškových okapů. Fasády, obložené vlnitým a zakřiveným sklem a nerezovou ocelí v teplých tónech, odrážejí okolní oblohu, vodu a zahrady – čímž stírají hranice mezi architekturou a přírodním prostředím. Pavilony jsou propojeny nad zemí mosty a pod zemí tunely, což muzeu nabízí flexibilitu pro řízení pohybu návštěvníků podle ročních období a výstav. Pokoje společně rámují sekvenci zahrad a nádvoří a vedou návštěvníky na cestě, která prolíná umění, historii, přírodu a vodu,“ uvádí architektonický tým, který na projektu začal pracovat v roce 2024.

„Suzhou je kolébkou čínské zahrady. Náš návrh pro Muzeum současného umění v Suzhou je koncipován jako zahrada pavilonů a nádvoří. Jednotlivé pavilony jsou navzájem protkány prosklenými galeriemi a portiky, čímž vytvářejí čínský uzel propojených sochařských nádvoří a výstavních prostor. Muzeum, proplétající se mezi nohami ruského kola, se rozvětvuje jako oddenek a propojuje město s jezerem. Výsledkem je člověkem vytvořené bludiště rostlin a uměleckých děl, ve kterém se lze ztratit. Jeho uzlová logika je zřetelně rozeznatelná až při pohledu z gondol nahoře. V kontrastu s otevřeným prostorem jezera vytváří jemné kónické zakřivení střech ladnou siluetu na nábřeží. Z výšky tvoří nerezové střešní tašky skutečnou pátou fasádu,“ řekl zakladatel ateliéru BIG Bjrake Ingles.

I když se na první pohled zdá, že projekt má podobný či dokonce v základu stejný princip designu jako návrh BIG pro Vltavskou filharmonii nebo Operní dům v Hamburku, každý projekt je jiný a přitom trochu podobný. Čínské muzeum je postaveno na zahradě, koridorech, cestách, vodních prvcích a zvlněném prosklení jednotlivých pavilonů. Na 60 000 metrech čtverečních nechybí multifunkční hala, divadlo, restaurace a samozřejmě velkorysé výstavní prostory. První výstavy, věnované architektuře, již byly otevřeny. Velké vyhlídkové kolo pak není dílem BIG.

Čtěte další články na téma BIGmuzeum

Foto: Ye Jianyuan
Zdroj: BIG