13. ledna 2011 –– architektura –– Magdaléna Medková

Kongresové centrum ve Zlíně je od ledna plně k dispozici. Multifunkční stavba, která doposud fungovala na zkoušku, vznikla ze spolupráce Evy Jiřičné a společnosti AI Design jako součást kulturně-vzdělávacího komplexu.  Skleněná budova s futuristickým designem, dvěma sály, kavárnou, parkovištěm a novým zázemím Filharmonie Bohuslava Martinů má obohatit zlínskou kulturu a zlepšit revitalizaci centra města.

O Evě Jiřičné se mluví jako o puntičkářce, která tvoří převážně ze skla. Ačkoli už pár let žije v Londýně, v České republice zanechala hned několik svých charakteristických stop. Vedle brněnského mostku Koliště a Oranžérie na Pražském hradě jsou to především interiéry konzultačního centra Andersen či hotelů Maxmilian a Josef – ten je znám svým spirálovitým skleněným schodištěm. Jiřičná se ve spolupráci se studiem AI Design připomíná opět – novou futuristickou stavbou ve Zlíně.

Samotné řešení Kongresového centra je pro Evu Jiřičnou charakteristické. To, co se nevešlo nad zem, elegantně schovala do podzemí. Moderní ocelová konstrukce se skládá z pěti podlaží, tedy ze dvou podzemních a tří nadzemních pater. Zatímco podzemní část slouží jako parkoviště a zázemí hudebníků filharmonie, v horních patrech najdeme dva hlavní sály, šest privátních salónků či moderní vzdušnou kavárnu.

Pokud nemáte koupené lístky na kulturní program, naláká vás stavba rovnou svým exteriérem.  I ten nevznikal bez komplikací. Architektka měla největší problém s navržením 60 metrů dlouhé a 90 tun vážící střešní konstrukce.

„Problémem bylo vyřešit střechu a akustiku. Naše parcela je malá a stavba má elipsovitý tvar, a když se tam měl vejít sál pro 800 lidí, balkony a všechny zkušebny, neměli jsme skoro žádné místo. A ještě ten nešťastný vztah k ulici,“ řekla pro DesignMagazin.cz architekta s tím, že problematická byla střecha, protože na ní musí být všechno to ošklivé zařízení – vzduchotechnika, přístupy, ventilace. Přitom by měla být esteticky vydařená.

Inspirací se nakonec stal jednobuněčný Diatom. „Když jsem přijela do Francie za svým kamarádem, našla jsem u něj knihu o mořských živočiších. A tam byl Diatom, elipsovité zvířátko se dvěma velikými vzdušnými trubkami, jimiž dýchá a od nichž vedou žebírka. Když jsem ho uviděla, bylo mi jasné, že je to naše střecha,“ prozradila.

Asi nejvíce charakteristická je však zdvojená fasáda, která je zcela ve stylu zlínské architektky. Ocelová vrstva je obalená matnými skleněnými panely, které mají odrážet záři nočních světel a oživit tak okolí hlavního centra. „Velkou radost mám ze skleněných cihel, pěkně to celé funguje, když jsou osvětlené, když na ně zasvítí sluníčko. Přitom trochu vidíte vnitřní život. Dopadlo to lépe, než jsem doufala,“ doplnila.

Čtěte samostatný článek Zlín má nové kulaté Univerzitní centrum od Jiřičné

Spoluautor: Kateřina Farná
Foto:
Kongresové centrum Zlín
Zdroj: Kongresové centrum Zlín, Eva JiřičnáAI Design