11. března 2012 –– architektura –– Jakub Sochor

V sobotu 10. března 2012 bylo úderem sedmnácté hodiny slavnostně otevřeno muzeum Enza Ferrariho v Modeně, na jehož návrhu pracoval Jan Kaplický ze studia Future Systems a Andrea Morgante. Poslední práce architekta českého původu, na jejímž otevření byla přítomna Eliška Kaplicky, je dle starosty Modeny Giorgia Pighiho nejkrásnějším dílem realizovaným ve městě v poslední době.

Futuristická stavba je začleněna do komplexu o rozloze zhruba 6 000 metrů čtverečních. Součástí celku je zrekonstruovaný rodný dům Enza Ferrariho, narozeného 18. února roku 1898, který slouží k muzejním účelům. Nadto je považován za kulturní generátor celého komplexu a jeho architektonické těžiště. Historická budova, jež v půdorysu připomíná zrcadlově otočené písmeno L, skýtá multimediální prostory pro prezentaci obrázků, projekci nezveřejněných filmových snímků a obsahuje materiály týkající se významného konstruktéra, závodníka a zakladatele automobilové značky téhož jména.

Druhou částí architektonické kompozice je již zmíněná nová budova, která představuje poslední práci českého architekta a designéra Jana Kaplického pracujícího pod značkou dnes již neexistujícího britského studia Future Systems. Partnerem mu byl architekt Andrea Morgante. Výrazný odstín žluté barvy pokrývá futuristickou stavbu, která vychází z organicky pojatého futurismu. Hlavní vstup se nachází v prosklené stěně prokládané horizontálními linkami, která obklopuje původní dům Enza Ferrariho – vzniká tak dojem, že novostavba chrání cenné kulturní a historické dědictví.

Další vlastností tohoto řešení je výhled z moderní expozice na původní dům, čímž dochází k přímé konfrontaci dvou epoch. Členitá střecha je zhotovena z hliníku a disponuje deseti oblými výstupy, které evokují průduchy pro chlazení motoru na kapotě sportovních vozidel.  Futuristická stavba je nejen vzhledově atypická, ale také progresivní z hlediska použitých technologií.

Při výstavbě areálu muzea byly dodržovány bioklimatické zásady a užity inovativní materiály. Předně jde o solární panely ukryté pod hliníkovou střechou, které slouží k ohřevu vody, dále geotermální zdroj energie pro klimatizační systém. Výstavní prostory jsou napájeny prostřednictvím fotovoltaických článků, ukrytých v protihlukových stěnách u přiléhající železniční tratě.

Chronologie celého projektu začíná v roce 2004, kdy studio Future Systems, vedené Janem Kaplickým a Amandou Levete, zvítězilo v architektonické soutěži nad sedmi konkurenčními projekty. Mezi ceněnými aspekty vize byla souvislost architektury budovy s automobilovými motivy. Do dění však vstoupila hospodářská krize, která realizaci díla zpomalila. Položení základního kamene a následná výstavba byly započaty roku 2009, po náhlé smrti Jana Kaplického. Charakteristické rysy získávala budova postupně. V březnu loňského roku se blížila ke konci kompletace proskleného průčelí, přičemž téhož jara začala instalace prvního lisovaného hliníku, po kterém následoval proces pokrývání střechy.

První výstava v útrobách nové budovy nese název Původ mýtu. V expozici se krom slavných modelů Ferrari, jako kupříkladu 166 MM Coupé Touring z roku 1949, nachází modely Maserati, jako například A6GCS Berlinetta Pinin Farina, či kupé  De Tomaso Vallelunga. Součástí budovy, jejíž stavba spotřebovala náklady ve výši 18 milionů eur, tedy necelá půl miliarda českých korun, je také audio-vizuální místnost, knihkupectví, kavárna či restaurace.

Muzeum se nachází na ulici Via Paolo Ferrari 85 v Modeně a je otevřeno 363 dní v roce. Leží nedaleko stěžejních dopravních spojů – pouhý jeden kilometr od hlavního vlakového nádraží a dva kilometry od autobusového nádraží. Od letiště v Bologni jej dělí pětačtyřicetikilometrová vzdálenost.

Základní vstupné činí 13 eur, tedy asi 320 českých korun, o dvě eura méně zaplatí lidé mladší 25 a starší 65 let. Na děti od 6 do 10 let se vztahuje vstupné ve výši devět eur, invalidé a děti do pěti let mají vstup zdarma. Existuje také možnost zakoupení vstupenky, která krom Modeny umožňuje návštěvu muzea v Maranellu – v případě základního vstupného je o devět euro dražší.

DesignVid.cz nabízí video