4. února 2009 –– architektura –– Ondřej Krynek

Koňskými silami známé německé město Stuttgart čerstvě otevřelo v městském obvodu Zuffenhausen nové Porsche Muzeum od vídeňského architektonického studia Delugan Meissl Associated Architects, kteří jej pro více než 80 legendárních automobilů navrhli jako z části nad zemí levitující monolit bílého, ostře řezaného ledu.

Není náhodou, že nové Porsche Muzeum vyrostlo právě ve městě Stuttgart, neboť právě zde založil Ferdinand Porsche před více než sedmdesáti lety automobilku na dnes již legendární luxusní sportovní vozy. Automobilka si získala světový věhlas i pod vedením jeho syna Ferryho a automobily se zde vyrábějí dodnes.

Budova muzea byla vídeňským architektonickým studiem Delugan Meissl Associated Architects navržena jako geometricky ostře tvarovaný bílý mohutný monolit ledu, pečlivě osekaný tak, že se ke své základně v okrajových částech zužuje a vytváří tak dojem vznášení a lehkosti. Základní tvar s jedním výrazným pásovým oknem a jednou prosklenou stěnou, který se podle architektů odvolává k výjimečnosti Porsche, formuje rozlehlá ocelová konstrukce v celé ploše stavby.

Interiér září stejně jako venkovní stěny bělostí a osvětlení dodává otevřenému prostoru pocit prázdnoty, lehkosti či zatím nepomalovaného plátna, které vybarvují až vystavené vozy. V základním složení je v interiéru krátce po otevření vystaveno přesně 80 vozů, ke kterým jsou připojeny ještě další menší doplňkové výstavy jako Idea Porsche, Historie Porsche a různé Tématické ostrovy.

Diváci mohou v expozici vidět známé a světově proslulé vozy jako 356, 550, 911 a 917 i některé technické vymoženosti, které sestrojil Ferdinand Porsche na počátku dvacátého století. Podle ředitele muzea jsou všechny modely funkční, a proto není divu, že jsou občas propůjčeny na některý ze závodů. Poté jsou samozřejmě vráceny zase zpět. Vozy značky Porsche jsou totiž srdeční záležitostí. Automobily jsou stvořeny k jízdě a ne jen k vystavování.

O tom, že Porsche Museum má být živoucí, svědčí i plánované postupné doplňování sbírky. Na příští rok je slíben vůz 550 Spyder a muzeum se bude podílet i na provozování závodního 356 Carrera GT. Mimo výstavních prostor nabízí budova i dva tisíce metrů čtverečních pro firemní archiv s trezory, knihovnu s třemi tisícovkami knih, konferenční prostory, restauraci s kavárnou a malý obchod.

Foto: Delugan Meissl
Zdroj: Porsche Museum