11. dubna 2018 –– architektura –– Ondřej Krynek

Belgie se bude moci brzy pochlubit příkladným vzorem zacházení s industriálním dědictvím. Nedaleko samého centra města stojí od 30. let továrna na vozy značky Citröen. Dnes chátrající funkcionalistická budova bude přestavěna na kulturní centrum podle návrhu ateliéru EM2N, který vyhrál v mezinárodní architektonické soutěži.

Ve 30. letech koupil André Citroën nemalý pozemek na Place de l’Yser. Ideální místo pro jeho novou továrnu na se nacházelo nedaleko centra na rušné křižovatce. Belgičtí architekti Alexis Dumont a Marcel Van Goethem mu navrhli obrovský komplex z užitnou plochou 16 500 metrů čtverečních. Budova ze skla, oceli a betonu byla svěží, průhledná, flexibilní a nepodobala se žádné doposud známé tovární budově.

Největší garáž v Evropě té doby ale chátrá včetně dominantního skleněného paláce s výškou 21 metrů. Město se však rozhodlo stavbu zachránit a vyhlásilo mezinárodní architektonickou soutěž na konverzi továrny na kulturní centrum. Z celkem 92 přihlášených vyhrál německo-švýcarský ateliér EM2N, kteří na projektu spolupracovali s noAarchitecten a Sergison Bates architects.

Krásy původní budovy budou zachovány, nejdůležitější prvky restaurovány a uvnitř vznikne nový prostor pro kulturu, umění a architekturu jménem Kanal. Dle plánů má 15 000 metrů čtverečních patřit modernímu a současnému umění, 9 000 metrů čtverečních architektuře a nově vzniklému centru urbanismu a dalších 10 000 metrů čtverečních veřejně přístupné relaxační zóně s posezením, kavárnami, vzdělávacími prostory a multifunkčními prostory.

Čtěte další články na téma konverzeBrusel

Foto a zdroj: KanalEM2N