16. července 2025 –– interiér –– Ondřej Krynek
Podzemí historického vlakového nádraží Amsterdam Centraal se dramaticky změnilo. Historická budova z roku 1889 nově ukrývá super moderní vlakový terminál Eurostar UK Terminal, který spojuje Amsterdam s Londýnem. Po vstupu do podzemí cihlové budovy se cestujícím v její asi jedné třetině naskytne možnost využít odbavovací halu s čekárnou s příjemným až lehce futuristickým designem, který by měl být již v současnosti standard.
„Nový terminál ve Velké Británii je až čtyřikrát větší než starý terminál na nástupišti 15 a funguje jako vnější schengenská hranice s nezbytnou pasovou a zavazadlovou kontrolou. Terminál je umístěn v bývalé Amstelpassage, jednom z pěti severojižních tunelů amsterdamského hlavního nádraží. Základem návrhu je jasná strategie cirkulace, která je důsledně uplatňována v celém prostoru. Cestující vstupují do terminálu hlavním vchodem, který je orientován směrem k městu, následně projdou kontrolou zavazadel a nizozemskou i britskou pasovou kontrolou s přilehlým zázemím pohraniční stráže a poté se dostanou do čekárny,“ uvádí architekti z ateliérů ZJA Architects & Engineers a Superimpose Architecture, kteří interiér navrhli.
„Cestující vstupují do terminálu hlavním vchodem, který je orientován směrem k městu, následně projdou kontrolou zavazadel a nizozemskou i britskou pasovou kontrolou s přilehlým zázemím pohraniční stráže a poté se dostanou do čekárny. Čekárna tvoří závěrečnou část koncepce interiéru, v níž je ústředním tématem vztah země a nebe, což souvisí s cestováním vlakem a je inspirováno nizozemskými i britskými krajinomalbami ze zlatého věku. Jedním z nejvýraznějších prvků je plovoucí strop s dynamickým osvětlením, s projekcí dynamických pohybujících se mraků, který koresponduje s procesem nástupu do vlaku. To vytváří atmosféru, která je uklidňující a zároveň aktivizující. Díky pokročilým technologiím a inovativním řešením, včetně dynamického stropu z mraků, tak design splňuje funkční požadavky moderního cestujícího a tvoří udržitelné a ikonické spojení mezi Amsterdamem a Londýnem,“ dodávají
Při výstavbě nového terminálu byl brán zřetel také na ekologii. Část technického zařízení původních prostor byl opětovně využit pro nový terminál aby bylo zamezeno vytváření nového odpadu. Architekti také použili izolace z bio bavlny, terako s negativní stopou CO2, recyklovanou plsť a také recyklovaný hliník. Celá rekonstrukce musela probíhat s ohledem na památkově chráněnou budovu. Celková užitná plocha terminálu je 2 300 metrů čtverečních.
Čtěte související článek na DesignMag.cz

Historická budova nádraží v Sydney z roku 1906 byla opravena a rozšířena na rozsáhlou Central Station
Čtěte další články na téma nádraží a Amsterdam
Foto: Marc Goodwin
Zdroj: ZJA Architects & Engineers a Superimpose Architecture