23. srpna 2010 –– móda –– Marika Gottwaldová

Sympatické holandské návrhářce Iris van Herpen nelze upřít vášeň k tvorbě propracovaného, vysokého umění na podkladu minimalistických dámských šatů. Během čtyřletého působení na módním nebi prosadila roli dekorativních doplňků na obuvi. Momentálně hodlá zavést inovativní metodu 3D kreslení návrhů.

Šestadvacetiletá Iris van Herpen představuje své futuristické ženské modely teprve čtvrtým rokem. Díky vášni k materiálům, vyvolávajícím metalický či naopak naprosto matný efekt, na modelkách pravidelně rozehrává hru sil prostoru a světla. Osobité kolekce jí vykoledovaly přezdívku současné „módní avantgardy“.

Návrhářka zavítala na světová mola poprvé v roce 2007, kdy prezentovala svou alchymistickou kolekci Fragile Futurity v Amsterdamu a Tokiu. Rok na to překvapila osobitým skloubením zmechanizované ženské smyslnosti v kolekci Mummification a vyhrála uznávanou nizozemskou cenu v oblasti produktivní módy.

I přes náročnost provedení však střihy nezapomínají na důraz estetiky ženské siluety. Na přehlídkách vás nečekají vykřičené odstíny, ale harmonické tóny smetanové, antracitové, černé či metalické zlaté. Z materiálů volí často kůži, přízi, kovy a další, které umožňují detailní práci na složitých texturách.

V letošním létě byla v Amsterdamu uvedena kolekce Crystalization, určená na období jaro a léto 2011. Van Herpen, tvořící na popud záliby v neustálém koloběhu chaos – struktura, vybrala za ústřední motiv fyzikální procesovost vody.

Autorku baví inovativní způsoby tvorby. Proto u kolekce Crystalization spolupracuje s nadčasovým architektem Danielem Widrig a studiem MGX. Dynamická podvodní kolekce díky tomu vznikala vyprojektováním nejen v podání klasického plochého 2D, ale i trojrozměrného 3D kreslení.

Foto a zdroj: Iris van Herpen