14. června 2022 –– technika –– Ondřej Krynek

Německá automobilka Audi slaví 50 let od doby, kdy představila první model Audi 80. Vůz zaznamenal ohromný celosvětový úspěch, stal se už v roce 1972 autem roku, začal udávat směr v designu i technologiích a stal se prvním modelem, kterého se prodalo přes milion kusů. V několika dalších generacích se vyráběl až do roku 1996. Prodalo se jej celkem přes 12 milionů kusů.

„Má to být moderní, ale ne módní“ spolehlivý rodinný vůz. Na tom se koncem šedesátých let shodují tehdejší šéf technického vývoje Audi Ludwig Kraus a nová mateřská společnost Volkswagen AG. Stejně jako při konstrukci závodních vozů nechává šéfkonstruktér Ludwig Kraus své zaměstnance kontrolovat každý díl, aby zjistil, kde by se ještě dala snížit hmotnost, aniž by to bylo na úkor dlouhodobé kvality, pevnosti a odolnosti. Extrémně lehké Audi 80, které se začalo vyrábět před padesáti lety, zaujme zákazníky svými sportovními jízdními vlastnostmi a nízkou spotřebou, díky čemuž se na začátku ropné krize v roce 1973 stává přesně tím správným vozem ve správnou dobu,“ uvádí k úspechům modelu německá automobilka.

„Základní dvoudveřový model váží pouhých 835 kilogramů – přísně odlehčená konstrukce je jedním z požadavků, které stanovil vedoucí technického vývoje Kraus. S rozvorem 2,47 metru a délkou 4,18 metru vyvíjí sedan jako velmi kompaktní. Inženýr zavěšení Detlef Banholzer poprvé v evropském sériově vyráběném voze zavádí záporný poloměr natočení volantu – řešení, které výrazně zlepšuje stabilitu při brzdění. Díky diagonálnímu uspořádání hydraulického brzdového systému klade Audi důraz na bezpečnost cestujících a ostatních účastníků silničního provozu. Jako zadní zavěšení slouží zkrutná kliková náprava s pružinovými tlumiči. Při uvedení na trh jsou k dispozici čtyři motory; zdvihový objem se pohybuje od 1,3 do 1,6 litru, výkony od 40 kW (55 k) do 74 kW (100 k),“ dodává automobilka, jejíž design se k dnešním dnům proměnil k nepoznání.

Čtěte další články na téma Audi, výročíauto

Foto a zdroj: Audi