20. září 2022 –– technika –– Ondřej Krynek

Byly vyhlášeny výsledky mezinárodní designérské soutěže o novou podobu Lanové dráhy na Petřín. Praha už rok hledá novou podobu dvou vozů lanovky, které nahradí ty současné z roku 1985. Nové vozy budou konstruovány podle návrhu studia Anna Marešová designers. Budou více prosklené včetně stropu, budou mít sklápěcí sedadla, při míjení na sebe budou mrkat a nový design dostaly i nástupiště.

„Porota v tomto návrhu vyzdvihla vynikající čisté řešení, nadčasovost a promyšlený design; ocenila důraz na zážitek z jízdy. Návrh nejlépe reagoval na všechny požadavky. Právě čistota a strohost dává skvělé zázemí pro cestující, kteří ocení panorama Prahy i díky velkorysému prosklení kabin. Poetičnost, změklé tvary a přívětivá maska vozu vybízí ke svezení. Porota pozitivně hodnotila možnost sklopení všech sedaček, většina cestujících sedí pouze před tím, než vůz opustí stanici. Vyhlídková plošina se tak stává přívětivější. Znatelná je i návaznost a respekt k podobě stávající lanovky, promlouvající jazykem současné doby. Statika je reálná, stejně jako náklady na výrobu. Téma setkání se vozů porota ocenila jako lehké, nenáročné a efektní,“ uvádí porota v ocenění vítězného návrhu.

„Výrazným prvkem je prodloužení čelního skla, které obloukem plynule přechází do prosklené střešní části. Díky tomu je lanovka vzdušná a nabízí maximální výhled. Čelní skla mají mírný sklo. Aby lanovka získala živější tvary, je v našem návrhu sklo jemně bombírované – prohnuté ve svou osách. Pro nadstandardní výhled prochází rám podél čelního skla a následně vedle celým vozem dozadu. Dveře mají komfortní šířku 1100 mm, která je vhodná i pro vozíčkáře. Chtěli jsme zachovat co nejjednodušší vnější tvar lanovky, a tak se dveře pohybují v liště, která je záměrně přiznaná,“ uvádí šefdesignérka lanovky Anna Marešová, jejíž tým sjednotil výšky oken i dveří, která mají kompaktní lineární vzhled.

Interiér lanovky byl navržen až pro 120 cestujících, kteří jsou rozděleni do čtyř oddílů oddělených skleněným zábradlím pro možný průhled celým vozem. Sedadla mají být dřevěná a sklopná. Celá cesta lanovkou trvá jen tři minuty a většina cestujících proto nemusí sedět a navýší se tak kapacita až na oněch zmíněných 120 osob. Vymezeno je také místo pro vozíčkáře a kočárky, pro které bude nastupování doufejme upraveno. Lanovka má fungovat i ve večerních hodinách, kde její interiér bude osvětlovat tlumené světlo a případně i ozvučovat vhodně zvolená hudba. Větrání má probíhat stropními okny. Zajímavostí je mrkání lanovek při potkávání včetně červenání interiéru. Designéři se snažili udělat jízdu lanovkou hravější. Součástí návrhu je i úprava nástupišť, která však nebyla v zadání soutěže a nemusí realizována.

Čtěte další články na téma lanovkaAnna Marešová

Foto a zdroj: Anna Marešová designers