24. ledna 2025 –– technika –– Ondřej Krynek

Francouzská automobilka Citröen představila v roce 1955 dnes už ikonický model DS 16, který se stal jednou z ikon automobilového průmyslu té doby. Design vozu navrhl slavný italský konstruktér a designér Flaminio Bertoni. Dodnes je vůz obdivován pro svůj vznešený design, eleganci, aerodynamické tvary i komfort. Vzniklo mnoho verzí i nástupců. Vůz si dokonce zahrál v mnoha slavných filmech.

„Projekt VGD (mas-market vehicle), který byl zahájen v roce 1938 z iniciativy Pierra Boulangera, ředitele Citroënu, pak dále od roku 1950 pokračoval díky jeho nástupci Pierru Bercotovi a byl dokončen po 17 letech, kdy byl v říjnu 1955 na trh uveden model DS 19. Na jeho studii a vývoji se podíleli zejména tři muži. První z nich, André Lefèbvre, vzděláním letecký inženýr, byl horlivým zastáncem pohonu předních kol, ale také aerodynamiky, lehkosti a vycentrování hmotnosti. Druhý, Paul Magès, inženýr samouk, byl tvůrcem hydrauliky. Byl to on, kdo vynalezl slavné hydropneumatické odpružení, ale také hydraulickou asistenci pro řízení a brzdění DS. A konečně Flaminio Bertoni, talentovaný stylista, sochař a malíř, se svým týmem designérů dodal modelu DS jeho linie, které byly stejně revoluční jako elegantní,“ uvádí ke vzniku automobilka.

„Ve čtvrtek 6. října 1955 byl DS 19 poprvé představen na autosalonu v Paříži. Pod majestátní klenbou Grand Palais vzbuzuje vzhled tohoto vozu, který nikdo nikdy předtím neviděl, údiv i obdiv zároveň. Jeho linie, stejně avantgardní jako elegantní, okamžitě stanovily nový standard. Návštěvníci i novináři jsou doslova okouzleni. Pokud jde o konkurenci, ta může jen vzdát hold genialitě nováčka. Legenda praví, že do konce dne se prodalo 12 000 vozů DS 19 a když se o deset dní později zavřely brány veletrhu, bylo zaznamenáno přibližně 80 000 pevných objednávek,“ dodává.

Čtěte další články na téma Citroënvýročí

Foto a zdroj: CitröenDS Automobiles