24. ledna 2025 –– technika –– Ondřej Krynek
Francouzská automobilka Citröen představila v roce 1955 dnes už ikonický model DS 16, který se stal jednou z ikon automobilového průmyslu té doby. Design vozu navrhl slavný italský konstruktér a designér Flaminio Bertoni. Dodnes je vůz obdivován pro svůj vznešený design, eleganci, aerodynamické tvary i komfort. Vzniklo mnoho verzí i nástupců. Vůz si dokonce zahrál v mnoha slavných filmech.
„Projekt VGD (mas-market vehicle), který byl zahájen v roce 1938 z iniciativy Pierra Boulangera, ředitele Citroënu, pak dále od roku 1950 pokračoval díky jeho nástupci Pierru Bercotovi a byl dokončen po 17 letech, kdy byl v říjnu 1955 na trh uveden model DS 19. Na jeho studii a vývoji se podíleli zejména tři muži. První z nich, André Lefèbvre, vzděláním letecký inženýr, byl horlivým zastáncem pohonu předních kol, ale také aerodynamiky, lehkosti a vycentrování hmotnosti. Druhý, Paul Magès, inženýr samouk, byl tvůrcem hydrauliky. Byl to on, kdo vynalezl slavné hydropneumatické odpružení, ale také hydraulickou asistenci pro řízení a brzdění DS. A konečně Flaminio Bertoni, talentovaný stylista, sochař a malíř, se svým týmem designérů dodal modelu DS jeho linie, které byly stejně revoluční jako elegantní,“ uvádí ke vzniku automobilka.
„Ve čtvrtek 6. října 1955 byl DS 19 poprvé představen na autosalonu v Paříži. Pod majestátní klenbou Grand Palais vzbuzuje vzhled tohoto vozu, který nikdo nikdy předtím neviděl, údiv i obdiv zároveň. Jeho linie, stejně avantgardní jako elegantní, okamžitě stanovily nový standard. Návštěvníci i novináři jsou doslova okouzleni. Pokud jde o konkurenci, ta může jen vzdát hold genialitě nováčka. Legenda praví, že do konce dne se prodalo 12 000 vozů DS 19 a když se o deset dní později zavřely brány veletrhu, bylo zaznamenáno přibližně 80 000 pevných objednávek,“ dodává.
Čtěte související článek na DesignMag.cz

Citroën slaví 40 let oblíbeného modelu 2CV Charleston zvaného Kachna
Čtěte další články na téma Citroën a výročí
Foto a zdroj: Citröen a DS Automobiles