27. ledna 2025 –– technika –– Ondřej Krynek

Jeden z francouzských prodejců vozů Škoda Auto vyhlásil soutěž Retrofit Challenge, kde měli zájemci v předem stanoveném rozpočtu přetvořit ikonickou starou Škodu Octavia z let 1959 až 1971 na čistě elektrický restomod. Z mnoha návrhů nakonec vznikly dva modely, kde minimálně jeden se svém předobrazu téměř nepodobá.

„Lak v odstínu Explorer Green pochází z konceptu Škoda Vision 7S, který se představil v roce 2022. Interiér je vyvedený v kontrastní oranžové barvě a pro další zpříjemnění městské mobility se v zavazadelníku ukrývá elektrická koloběžka. Výkon elektromotoru činí 102 koní a dosahuje maximálního točivého momentu 220 Nm. Zatímco Voltavia by teoreticky skutečně mohla jezdit po veřejných komunikacích, druhý projekt od televizní show Turbo je mnohem extrémnější. Tvůrci se spojili s týmem W-Autosport a Strate School of Design a výsledek pojmenovaný Project X připomíná závodní speciál. Jeho předlohu byste v něm na první pohled asi nepoznali, ačkoliv znalci jistě odhalí boční siluetu karosářské varianty sedan,“ uvádí k jedinečnému modelu automobilka.

„Project X je o celých 40 centimetrů širší než původní vůz a nabídne výkon 450 koní. Ještě působivější je točivý moment, který dosahuje maxima 1000 Nm Postavit Project X trvalo přes tisíc hodin. Tvůrci se směrem k vozu nechali slyšet, že radikálnost a důraz na výkon mohou fungovat i v souladu s elektrifikací. Jejich výtvor pokrytý lakem Mamba Green z portfolia odstínů současných modelů škodovácké rodiny RS je toho důkazem,“ dodává k druhému čistě závodnímu vozu.

Restomod se stal okrajovým ale velmi zajímavým odvětvím designu a konstrukce vozů, kde se do těla původního klasického vozu dostane čistě elektrické pohonné ústrojí. Většinou se s tím i změní design exteriéru a interiéru, často se jen modernizuje a uhladí, někdy se promění k nepoznání. Takovéto modely pak vznikají nejčastěji jako jedinečné exempláře.

Čtěte další články na téma Škoda Autoauto

Foto: Clement Choulot
Zdroj: Škoda Auto