4. května 2025 –– technika –– Ondřej Krynek
Na konci dubna roku 1975 vyjelo z vývojového centra Porsche v německém Weissachu jedinečné Porsche 917, které i přes svůj závodní vzhled nebylo určené na závodní okruhy, ale na silnice. Objednal si jej Gregorio Rossi di Montelera, tehdejší dědit značky Martini a velký fanoušek značky Porsche. Speciálně upravený vůz dojel v první jízdě do Paříže. Upravený byl pro silnice i podle žádostí zákazníka. Lakován byl speciální stříbrnou barvou.
„Vůz, dokončený v barvě Martini Silver, měl sadu základních tlumičů výfuku, přídavná zrcátka, boční blinkry a dokonce i klakson. Pod zadní skořepinou vezl povinné rezervní kolo. Uvnitř byly malé ústupky v oblasti komfortu – dvě sedadla (požadavek na vytrvalostní závody tohoto období) byla přečalouněna hnědou kůží (objednanou u Hermes) s doprovodnými semišovými povrchy na obložení střechy, dveří a palubní desky. Řadicí páka si zachovala stejný dřevěný povrch jako u závodních vozů, a dokonce i stejný vrtaný, lehký klíč. Vůz měl původně poznávací značku Alabamy, kterou získal hrabě Rossi,“ uvádí k vozu s výročím 50 let automobilka.
„Dnes si vůz stále užívá jeho nadšený současný majitel na otevřených silnicích v jižní Francii, kde bydlí – nyní je registrován ve Velké Británii a nedávno prošel renovací (i když se zachováním původního laku a interiéru), aby byl připraven na další půlstoletí překvapování ostatních účastníků silničního provozu. Důležité je, že zatímco se jeho potomek dnes těší úspěchům na závodních tratích, duch a touha Porsche, které před pěti desetiletími umožnily vznik modelu 917 pro silnice, zůstávají stále živé – což vyvolává otázku: Co kdyby?“ dodává.
Čtěte související článek na DesignMag.cz

Rod Emory vytvořil jedinečné Porsche 356 RSR z 60 let starého modelu 356s
Čtěte další články na téma Porsche a výročí
Foto a zdroj: Porsche