12. června 2025 –– technika –– Ondřej Krynek

Specializovaná divize Škoda Motorsport mladoboleslavské automobilky Škoda Auto se pochlubila konceptem připravovaného modelu Škoda Enyaq RS Race. Vychází ze sériově vyráběného Enyaq RS, z něhož si přebírá to hlavní, ale dále rozvíjí vlastním způsobem. Je lehčí, širší, nižší, výkonnější, má velké zadní přítlačné křídlo a difuzory, upravený přední nárazník a samozřejmě interiér určený jen pro dva.

„Pro snížení hmotnosti ve srovnání se sériovým modelem použili inženýři Škoda Motorsport inovativní a udržitelné materiály a odstranili všechny komponenty, které nebyly pro zamýšlené použití vozu nezbytné. Navíc u automobilu použili boční okna a okno pátých dveří z odlehčeného polykarbonátu. Tato opatření společně vedla k celkovému snížení hmotnosti o 316 kg. Zavedení udržitelných biokompozitních dílů s obsahem lněných vláken, vyvinutých ve spolupráci s partnerem Škoda Motorsport, společností Bcomp, slouží jako pilotní projekt pro budoucí sériové modely. Tyto odlehčené díly, nahrazující uhlíková vlákna, jsou použity v interiéru i na karoserii, včetně nárazníků, blatníků, střechy, kapličky větrání na střeše a zadního křídla. V interiéru jsou tyto materiály použity například na palubní desce, výplních dveří a opěrkách nohou pilota a navigátora. Kromě toho byla panoramatická prosklená střecha sériového modelu nahrazena střešním panelem z biokompozitu,“ uvádí k novince automobilka.

„Aerodynamický paket zahrnuje velké zadní křídlo, aerodynamicky optimalizovanou střechu a kanál přivádějící náporový vzduch do kabiny vozu. Malé finlety v zadní části střechy usměrňují proudění vzduchu přímo na zadní křídlo. Přepracován byl také přívod vzduchu k chladicí soustavě, kde došlo k vyplnění čelní plochy a nasávání vzduchu probíhá spodní částí nárazníku. Z toho důvodu bylo nutné také naklopit chladicí stěnu. Přepracované nárazníky se dvěma přídavnými vzduchovými clonami vpředu, širší blatníky a nový zadní difuzor spolu s velkým zadním křídlem zvyšují přítlak a zlepšují jízdní vlastnosti ve vyšších rychlostech. Turbulence v okolí kol jsou minimalizovány prvky pro vedení vzduchu ve tvaru křídla. Větrací mřížky v podbězích předních a zadních kol zlepšují aerodynamiku i chlazení brzd. Nový Enyaq RS Race je navíc vybaven aerodynamicky optimalizovanými koly,“ dodává ke konceptu, který by však již mohl vyrazit na závodní tratě.

Čtěte další články na téma Škoda Auto

Foto a zdroj: Škoda Auto