7. července 2025 –– technika –– Ondřej Krynek
Po roční pauze byl představen již desátý žákovský speciál, který postavilo 28 žáků ze Středního odborného učiliště Škoda Auto. Obyčejné sériový model Superb Combi proměnili k nepoznání na speciální doprovodné vozidlo pro cyklistické závody. Nejvýraznější jsou posuvné zadní dveře, možnost převozu několika jízdních kol na rozšiřitelné ploše podobné pick-upu i speciální výbava uvnitř vozu.
„Na speciálním nosiči na korbě nese L&K 130 dvě jízdní kola a nechybí ani další výbava nezbytná pro cyklistické závody. To si vyžádalo řadu úprav i několik nezvyklých technických řešení. Aby vznikl prostor pro bicykly a rychlou manipulaci s nimi, museli tvůrci odříznout střechu za C sloupkem. B a C sloupky upravili podle nového tvaru karoserie a za cestujícího vzadu (vejde se jen jeden, o tom dále) umístili přepážku včetně zadního okna. Tím vznikla ložná plocha, která nahradila původní zavazadlový prostor. Zadní část je elektricky výsuvná, což umožňuje snazší přístup ke kolům a jednoduchou manipulaci s dvojicí nosičů z originálního příslušenství Škoda. Nosiče jsou zároveň umístěny na pohyblivých ližinách, které kola po uzavření nákladového prostoru přizvednou a nakloní pod úhlem 35 stupňů. Šetří to prostor a L&K 130 tak získává výrazný stylový vzhled. Na střešní nosič je možné upevnit ještě třetí jízdní kolo,“ uvádí automobilka s tím, že vytvořit vůz trvalo 2 000 hodin práce.
„Na historii v jedné stopě žákovský speciál odkazuje nejen konstrukcí, ale také speciálním lakováním v kombinaci zlaté, červené, bílé a černé, které reflektuje barvy loga Laurin & Klement. Vůz má i prosvětlenou masku chladiče, a aby její barvy ladily s kabátem vozu, starají se o osvětlení RGB diody. Na vizuální pojetí exteriéru navazuje i skladba interiéru. Sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy mají unikátní barevné čalounění i vyšívaná loga 130 Years. Pro výrobu některých specifických dílů, které si konstrukce vozu vyžádala, využili žáci 3D tisk. Tak vznikla například konzole pro upevnění sítě pod stropem, kde může tým skladovat energetické tyčinky nebo třeba obvazy. Další speciální výbava pro závody zahrnuje například displej v palubní desce před spolujezdcem, který může během jízdy sledovat data a podporovat závodníky. Na zadní sedadlo se nastupuje nezvykle řešenými dveřmi. Původní klasické pravé zadní dveře modelu Superb Combi žáci předělali tak, že se na závěsech vyklápějí do boku a posouvají směrem vzad. To je důležité pro bezpečnost cyklistů, z auta vystupující mechanik totiž dveře neotevírá do prostoru a ty tak nepřekážejí. Aby dveře v karoserii držely pevně, dostaly hned dva mechanismy zámků a mají z toho důvodu i nezvyklý detail: dvě vnější kliky,“ dodává automobilka, která vůz ukáže na závodě Tour de France.
Čtěte související článek na DesignMag.cz

Studenti přestavěli Škodu Enyaq na jedinečný obytný speciál s kanceláří Škoda Roadiaq
Čtěte další články na téma Škoda Auto
Foto a zdroj: Škoda Auto