28. února 2010 –– technika –– Jakub Sochor

Ženevský autosalon, který se nezadržitelně blíží, platí za nejprestižnější show svého druhu na světě. Jedná se tedy o ideální místo pro presentace nových koncepčních či sériových automobilů. U Opelu jsou si toho vědomi a na největší automobilovou akci roku připravili vizi čtyřmístného kupé s názvem Flextreme GT E Concept.

Je až neuvěřitelné, jakým způsobem se u Opelu mění estetické vnímání vozidel. Samozřejmě k lepšímu. Progresivní tvarosloví, které bylo v sériové výrobě nastoleno minulou generací kompaktní modelové řady Astra, bylo s příchodem o třídu vyšší Insignie cizelováno do další sféry. Podstata tvarů zůstala zachována, a to včetně použití pochromovaných lišt na karosérii, nicméně celek je modernější a využívá nových prvků, jako je například řešení bočních linií. Ty jsou nově přizpůsobeny tvaru podkovy, jejíž horní linka ústí v oblasti zadních lamp. Obdobný motiv lze vypozorovat i v optice předních i zadních svítilen.

Opel výše zmíněné designové praktiky přirozeně rozvíjí dál, a to prostřednictvím 4762 milimetrů dlouhého, 1871 milimetrů širokého a 1308 vysokého kupé podmanivých tvarů. Přídi dominuje mohutná maska chladiče s lištou typickou pro Opel, ve které je umístěno logo výrobce. Světlomety mají zalomený tvar a svou optikou, sestavenou z diod, dodávají přídi na suverenitě. Ke stěžejním rysům designu tohoto vozu také patří nízký a široký postoj karosérie, který vychází z uvedených rozměrů. Vnější panely jsou vyrobeny z uhlíkových kompozitů. Použití lehkých materiálů umožňuje úsporu cca 40% v porovnání s klasickými materiály.

Profil zaujme především originálním uspořádáním oken, která jsou zhotovena z polykarbonátu a vyvedena v jednotném a nezvyklém stylu. Z boku působí automobil velmi hladkým dojmem, čemuž napomáhá absence klasických zpětných zrcátek a vnějších klik dveří. I to pomohlo součiniteli aerodynamického odporu vzduchu Cx, který činí 0,22. Kladně na zmíněnou aerodynamiku působí i speciální výsuvné, 350 milimetrů dlouhé díly, skryté v oblasti zadních blatníků. Ty zastávají funkci spoilerů, které se vysunují v rychlosti 50 kilometrů v hodině.

Dynamický potenciál má na starost technika, která pochází z již představeného Opelu Ampera. Průměrná hodnota spotřeby se zastavila na 1,6 litru na 100 kilometr, čemuž nemalou měrou vděčíme hybridní technologii, jež kombinuje elektromotor o maximálním výkonu 120 kilowatt při točivém momentu 370 nanometrů. Ten je doplněn benzinovým motorem o objemu 1,4 litru, jenž produkuje výkon 63 kilowatt. V případě, že pracují oba agregáty, je vůz schopen dojezdu až 500 kilometrů. V elektronickém režimu, který pohání přední kola, má vůz limit do 60 kilometrů.

Foto a zdroj: Opel