21. října 2025 –– technika –– Ondřej Krynek

Japonská značka Yamaha představila po dvou letech od nadějného konceptu Motoroid2 další motorku, která zaujme svým designem a celkovou konstrukcí. Motoroid:A je vize motorky budoucnosti, která má trochu odvážně umělou inteligenci a umí se částečně sama rozhodovat. Má to být úzký vztah mezi motorkou a řidičem. Ohebná konstrukce pak umí motorce dát gymnastickou podobu vhodnou pro řízení i parkování. Představena byla však i realističtější tříkolka.

„Projekt Motoroid byl zahájen s cílem prozkoumat nové možnosti vztahů mezi člověkem a strojem. V roce 2017 byl představen první prototyp Motoroid, který byl schopen samostatně stát a autonomně komunikovat se svým jezdcem. V roce 2023 následoval Motoroid2, který ukázal, že jezdec i stroj mohou na sebe reagovat jako partneři. A letošní Motoroid:A je schopen se autonomně učit a vyvíjet prostřednictvím posilujícího učení. Systém se učí ve virtuálním prostředí a poté své dovednosti aplikuje v reálném světě pomocí technik Sim2Real. Tím, že stroji poskytuje určitou míru nezávislého rozhodování, představuje Motoroid:A další krok k novému vztahu, ve kterém může růst společně se svým uživatelem. Mezi hlavní rysy modelu patří optimalizované, organické pohyby generované prostřednictvím učení založeného na umělé inteligenci a lehký, odolný exoskeleton navržený tak, aby odolal nárazům způsobeným procesem učení metodou pokusů a omylů. Motoroid:A se pouští do neprozkoumané oblasti mobility kombinované s posilujícím učením pro řízení pohybu a snaží se předefinovat svět dvoukolových vozidel a otevřít cestu k zcela nové budoucnosti,“ uvádí značka k první konceptu.

„Tento tříkolový elektrický motocykl s otevřenou střechou přináší nový druh potěšení z jízdy. Tricera proto je funkční prototyp využívající tříkolový systém řízení 3WS, který nabízí jak vzrušující výkon v zatáčkách, tak nový pocit z řízení – takový, že se jeho ovládání stává samo o sobě zábavou. S důrazem na rychlou odezvu v zatáčkách a spojení řidiče s vozidlem uprostřed zatáčky, které je typické pro vozidla s řízením všech kol, byl systém řízení zatáčení vyladěn z hlediska lidského výzkumu tak, aby maximalizoval zábavu řidiče a dosáhl nové úrovně jednoty řidiče a stroje. Tricera proto je také vybavena naším zařízením pro ovládání zvuku Alive AD, které upravuje a ladí zvuk elektromotoru, aby zesílilo vzrušení a ještě více vtáhlo řidiče do zážitku. Vizuálně zdůrazňuje obloukovitá silueta středového rámu jeho tříkolovou konstrukci, zatímco kontrast mezi lidským prostorem a funkčním prostorem dodává exteriéru nápadně inovativní design,“ dodává k druhému konceptu.

Čtěte další články na téma motorkaYamaha

Foto a zdroj: Yamaha