2. prosince 2025 –– technika –– Ondřej Krynek

V původní tovární hale z roku 1906, kde byla o rok později zřízena kovárna, otevřelo mladoboleslavské Škoda Muzeum svůj depozitář. Pod jednou střechou je možné spatřit celkem 23 velmi cenných exemplářů historických vozů, jejichž design je obdivován dodnes. Vozy z let 1913 až 1948 jsou vystavené v nálezovém stavu a čekají na svou renovaci. Depozitář je možné v malých skupinkách s průvodcem po předchozí rezervaci navštívit.

„K jedinečnému návštěvnickému zážitku přispívá umístění nové expozice do prostor, které samy o sobě psaly historii. Tovární hala s dnešním označením V4 byla postavena roku 1906 a od roku 1907 využívána jako kovárna v rámci výrazného rozšíření a modernizace výroby vozů Laurin & Klement. V této budově byl vedle klasických kovadlin a pece umístěn velký buchar umožňující hromadnou výrobu velkých kovových součástí a také brzda motorů, na níž se měřil výkon a chování pohonné jednotky před tím, než se montovala do podvozku,“ uvádí k objektu muzeum.

„Vůz vyrobený v říjnu 1913 pro zastoupení L&K v Petrohradu byl do sbírek zakoupen v polovině 60. let od českého sběratele. Stal se tehdy jedním z prvních exponátů nově vznikajícího Škoda Muzea,“ popisují zástupci Škoda Auto nejstarší vůz v depozitáři, který nese označení Laurin & Klement Sd a pochází z roku 1913. Druhým nejstarším je o 11 let mladší Laurin & Klement 210 vyrobený tehdy pro Ministerstvo národní obrany.

Čtěte další články na téma Škoda Autovýstava

Foto a zdroj: Škoda Auto