28. prosince 2010 –– technika –– Ondřej Martinek

Pokud budete hádat, co znamená číslovka 75 v názvu budete nejspíše tápat. Výkon, ani spotřeba v litrech to ale nebude. Jaguar totiž letos slaví kulaté výročí 75 let.  Jedním z vozů vydaných k tomuto jubileu je i supersport C-X75 představený v Paříži. Jedná se o exkluzivní automobil ukazující vrchol konstrukčních i designérských snah automobilky Jaguar.

Jaguar C-X75 je poháněn čtveřicí elektromotorů. Motory jsou umístěny v kolech vozu a každý má sílu 195 koní. Potřebnou šťávu dostávají elektromotory z lithium-iontového akumulátoru. Ten je v případě potřeby dobíjen dvojicí plynových turbín. Ano slyšíte dobře, koncept od Jaguaru má zabudované turbíny na spalování zemního plynu.

Nízká silueta, sveřepý výraz, maskulinní tvary a výrazné sací otvory – tak by se dal charakterizovat design vozu C-X75. Stříbřitý design konceptu C-X75 má na svědomí šéf designu Jaguaru Ian Callum. Na vzhledu vozu se nepracovalo pouze z estetického hlediska, aby davy automobilových nadšenců při jeho představení povzdychly.

Ke slovu přišly testy v aerodynamickém tunelu, a hlavně technické požadavky plynových turbín. Ty pro svůj provoz potřebují enormní množství vzduchu, takže jednotlivé plochy vozu musely být sladěny, aby docházelo k optimálnímu obtékání vzduchu.

Karoserie je z hliníku, takže výsledná váha 1 347 kilogramů není překvapující. Maximální rychlost je omezena elektronicky na 330 kilometrů za hodinu. Zrychlení z 0 na 100 kilometrů za hodinu zvládne automobil za 3,3 sekundy. Dojezd na jedno nabití ze zásuvky je 110 kilometrů. V případě zapojení turbín do procesu nabíjení baterií se dojezd zvedne až devítinásobně.

Foto a zdroj: Jaguar