3. března 2011 –– technika –– Jakub Sochor

Tvarový směr automobilky Renault pokračuje v důsledné regeneraci prostřednictvím kreativní vize Captur. Crossover atletické lehkosti se subtilními prvky doplňuje stánek svého producenta na autosalonu v Ženevě, kde po boku vize R-Space tento koncept prezentuje nová vizuální řešení na odlišných karosériích.

V současnosti dochází k překopání dosavadních zvyklostí v oblasti designu značky Renault, proslulé snahou po originalitě a estetických inovací. Předchozí trend, praktikovaný Patrickem le Quémentem, představoval konzistenci hladkých ploch, zpestřených hranami a nezřídka avantgardními, spíše geometrickými tvary (pomineme-li poslední práci zmíněného designér pro Renault, kterou byla kreace Ondelios se spíše oblými prvky, o níž jsme vás informovali před dvěma lety). Filozofie designu ovlivnila nosná karosářská řešení (kupříkladu futuristickou záď Renaultu Avantime, kombinující klenuté okno s ostrými linkami a dvoudílnými ostře řezanými svítilnami), tak i detaily v podobě trojúhelníkových ukazatelů směru jízdy po bocích karosérie.

Nový směr, založený Laurensem van den Ackerem, který ve vedení designu značky vystřídal Patricka le Quémenta, vyznačuje měkčí, přirozenější a více oblé tvary, jejímž průkopníkem byl sportovní koncepční vůz DeZir. A právě Captur představuje druhou fázi nového designu značky, jejíž podstatou je zkonstruovat crossover pro dva cestující.

Příď skýtá novodobý symbol designu Renault, tkvící v nové podobě masky. Ta spočívá ve vizuálně jednotném dílu, obsahujícím světlomety, samotnou masku a logo výrobce. Absence ochranných lišt v klasickém pojetí dodává celku na vizuální lehkosti. Přední blatníky jsou mohutné a kontrastují s celkovými rozměry vozu. Tím se dostáváme z jedné z hlavním zajímavostí kreace, kterou je zmíněný kontrast optické lehkosti karosérie s mohutnými doplňky.

Zadní svítilny atypického tvaru jako splývaly s karosérií. To je dáno zejména členitostí jednotlivých světelných segmentů, které mají podobu tenkých linek. Captur pokračuje v tradici své firmy, která je téměř proslulá svou oblibou v avantgardním tvarování zádě. Mohutný zadní díl, obsahující znak Renaultu a označení modelu, tvoří jednu z dominant těchto partií.

Přístrojová deska je z velké části vyvedena z průsvitného materiálu, což dodává interiéru na dojmu estetické svěžesti. Atraktivnost zvyšuje její podsvícení oranžovou barvou. Podobné řešení obsahuje i středová konzole. Střed volantu plynulým způsobem splývá s jedním z jeho ramen, přičemž oranžové světlo prosvítá i zde, konkrétně kolem loga výrobce.

Foto a zdroj: Renault