18. února 2013 –– technika –– Jakub Sochor

Porsche 911 slaví padesát let existence. Za tu dobu se mu podařilo vybudovat ikonické jméno, které má váhu nejen v oblasti sportovních vozidel, ale také z hlediska designu, který je proslulý svou nadčasovostí a schopností odolávat módním vlnám.

Model 911, který je nástupcem typu 356, je páteří modelové palety Porsche. Podíváme-li se na jeho design a porovnáme-li si ho s ostatními vozy značky, spatříme nesporný vliv kupé na všechny zbývající modely včetně sportovně-užitkového Cayenne a čtyřdveřového kupé Panamera. Charakteristické rysy 911 se za půlstoletí vybrousily do moderní podoby, která však neopouští to, co je exteriéru vozu vlastní – oválná přední světla, čisté plochy, jednoduché kontury a splývavá záď.

Vše začíná v roce 1963, kdy byl na frankfurtském autosalonu uveden model s označením 901, jenž byl posléze přejmenován na 911. O rok později byla jeho sériová podoba uvedena na trh. Kupé bylo inspirováno původním modelem 356, disponovalo však štíhlejší karoserií s členitějším povrchem. To se projevovalo zejména na přídi, která měla zcela jinou a propracovanější architekturu. Automobil poháněl vzduchem chlazený agregát o výkonu 130 koňských sil, přičemž o dva roky později byla představena verze S s výkonem 160 koní.

V roce 1966 byla uvedena Targa, která ohromila svou bezpečností. Po verzích E a S následovalo zvýšení objemu – v roce 1969 na 2,2 litru, o dva roky později na 2,4 litru. Zpestřením se v roce 1972 stala verze Carrera RS s objemem 2,7 litru a výkonem 210 koní, jejíž hmotnost nepřesáhla jednu tunu. Vůz jako první na světě použil zadní spoiler.

Druhá generace byla vyráběna v letech 1973 až 1989. Podstata vozu spočívala v důkladné modernizaci původního modelu, která postihla karoserii (použití nových nárazníků, které splňovaly bezpečnostní normy USA), interiér (tříbodové bezpečnostní pásy, integrované opěrky hlavy) a technickou stránku vozu (třílitrová pohonná jednotka o výkonu 260 koní pro verzi Turbo z roku 1974). V roce 1977 byl u modelu Turbo 3,3 použit mezichladič stlačeného vzduchu. V roce 1983 byla uvedena varianta SC s objemem 3,2 litru a výkonem 231 koní. Rok 1989 přinesl kabriolet Carrera Speedster.

Třetí generace byla výrazně přepracována. Vůz dostal modernější prvky, které odpovídaly dobovým zvyklostem, například nové nárazníky. Bezpečností výbava se rozšířila o ABS, součástí výbavy se stal rovněž posilovač řízení a automatická převodovka. Nabídku doplnila varianta Carrera 4 s pohonem všech kol. Kromě Carrery kabrioletu, targy a kupé byla od roku 1990 k dispozici verze 964 Turbo. Zpočátku byla tato varianta poháněna motorem o objemu 3,3 litru, rok 1992 však přinesl změnu ve formě zvýšení objemu na 3,6 litru a výkonu na 360 koňských sil.

Rok 1993 znamenal pro 911 zásadní změny. Předně šlo o design, který byl modernizován a upraven do uhlazenější podoby. Vůz si zanedlouho získal respekt pro svou spolehlivost a jízdní vlastnosti, na něž měl vliv nový podvozek. V roce 1995 byla nabídka obohacena o pohonnou jednotku bi-turbo s nízkými emisemi. Puristy a sportovní nadšence potěšila varianta GT2, zatímco provedení Targa nabídla elektrické stahování střechy. Generace s označením 993 byla posledním Porsche 911 se vzduchem chlazeným motorem.

Příští generace s označením 996 (1997-2005) byla poháněna vodou chlazeným agregátem typu boxer. Vůz dosahoval výkonu 300 koní za sníženého hluku, emisí i spotřeby paliva. I přes radikální tvarové inovace, zahrnující například integrované směrovky do předních světlometů, disponoval model charakteristickými znaky designu 911. Karoserie rovněž vykazovala nízkou hodnotu součinitele odporu vzduchu (0,30). Změny se promítly také do kabiny, která prodělala výraznou transformaci pojetí a stavby přístrojové desky. V roce 1999 přišel na trh model 911 GT3, o rok později na podzim byla nabídka oživena typem 911 GT2, který byl standardně vybaven keramickými brzdami.

Následující generační vydání (2004) s označením 997 představovalo střet moderních technologií s tradičním designem, který se pozvolna etabloval a vytvořil celek kultovního rázu. Na svět přišly varianty 911 Carrera a 911 Carrera S, jejichž design prošel uhlazením a jemným cizelováním. Pohonná jednotka typu boxer o objemu 3,6 litru disponovala výkonem 325 koní, zatímco verzi Carrera S poháněl motor s objemem 3,8 litru a výkonem 355 koňských sil. Rok 2006 přinesl benzinový model Turbo. O dva roky později přišel čas na modernizaci, která spočívala v použití přímého vstřikování paliva a dvouspojkové převodovky. Pestrost modelové řady dokládala možnost vybrat si z 24 verzí.

Nejnovější model s označením 991 je prozatímním završením zkušeností, jež trvají půlstoletí. Vůz prošel redukcí hmotnosti a je vybaven šestistupňovou manuální převodovkou a motorem o objemu 3,4 litru. Po estetické stránce byl vůz pečlivě laděn – základ se příliš nemění, na scénu však přicházejí progresivnější prvky včetně dynamičtějších zadních svítilen či předních diodových světel. V tvarosloví se promítají zkušenosti a bohatá praxe, díky níž je 911 jedním z nejvýraznějších automobilů současnosti.

DesignVid.cz nabízí video Porsche 911 z roku 1963 chloubou Porsche Museum

Čtěte všechny články na téma Porscheauto

Foto a zdroj: Porsche